Tog står sentralt i MDGs samferdselspolitikk. Til dem som ikke kan ta toget, tilbyr de storskala utbygging av ladestasjoner.

De grønne vil fase ut salg av fossilbiler innen 2020, kutte klimagassutslipp fra flytrafikken, og prioritere kollektiv gods- og nyttetrafikk på veiene. Sistnevnte vil de helst ikke bygge så mange flere av.

Hovederstatteren er tog. Blant de mer utsvevende punktene som ble vedtatt under samferdselsdebatten på landsmøtet lørdag, er forslaget om å utrede en hyperloop – et slags vakuumtog – mellom Oslo og København.

Les også: Malvikbeboere krever dobbeltspor lagt i tunnel

Forslaget vil koste 150 milliarder kroner, dersom man antar at det har omtrent samme ramme som prosjektet mellom Helsinki og Stockholm. Blir det ikke noe av, koster selve utredningen mellom 10 og 15 millioner.

– Jeg tror dette blir et plussprosjekt. Man utvikler samtidig en økonomisk superregion med stopp imellom som vil påvirke eiendomsutviklingen og skape verdier i disse områdene, sier annenkandidat for MDG i Oslo, Per Espen Stoknes, til NTB.

Distriktsmiljø

I tillegg skal togreisetiden mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim reduseres, og høyhastighetsbaner skal bygges mellom de store byene.

Flere av lokalpolitikerne i partiet var imidlertid mer moderate når de snakket om utfasing av fossilbiler og lavere fartsgrenser.

Spørsmålet for både dem og mange av partiets potensielle velgere er hva de vil gjøre for distriktene, der tog for mange ikke er et alternativ.

Les også: Jernbanen trenger ny struktur, NSB trenger større frihet

– I neste stortingsperiode må vi få på plass en bygdemiljøpakke for miljøvennlig transport i distriktskommuner, med tiltak som leasingstøtte for elbil, distriktsvennlig pendlerfradrag og storskala utbygging av ladestasjoner, sier Toine Sannes, stortingskandidat for Nordland MDG.

Pragmatisk

Partiet ønsker med dette vedtaket å tydeliggjøre at de ikke vil være i veien for folk som må kjøre bil til jobben.

Når busser går sjelden og kollektivtransport ikke er mulig, skal folk selvfølgelig få kjøre bil. Også vanlig fossilbil er greit der man ikke får bygget ladestasjoner, påpeker Sannes.

Les også: Kraftig økning for raskere tog Oslo-Stockholm

Oslo-byråd Lan Marie Berg mener det er viktig for partiet å tydeliggjøre dette skillet, ettersom mange tror MDGs samferdselspolitikk for byene også gjelder for distriktene.

– Sånn er det selvfølgelig ikke. Klimaløsningene er lokale, og grønn samferdselspolitikk handler om å gjøre det enklere for folk flest. Da er det ulike løsninger for by og bygd, sier hun til NTB.

Satsingsforskjeller

Regjeringen skal investere 200 milliarder kroner i jernbanen de neste 12 årene. Det er den største satsingen på jernbane i moderne tid, sier Høyres Nikolai Astrup, som leder transportkomiteen på Stortinget, til NTB.

Les også: Korridoren Oslo-Trondheim må komme først, av hensyn til næringsutvikling, nyskaping og miljø

– Forskjellen på vår jernbanepolitikk og MDGs, er at vi satser der i befolkningstette deler av landet der jernbanen har stort potensial. MDG vil bruke hundrevis av milliarder på jernbaneprosjekter som gir begrenset nytte og store klimagassutslipp i anleggsfasen, mener han.

Astrup påpeker at det er bra at De Grønne ønsker å rulle ut ladestasjoner i distriktene.

– Vi er allerede i gang, og bevilger nå ni ganger mer til klimavennlig transport enn det forrige regjering gjorde – både ladestasjoner, grønn skipsfart og klimavennlig tungtransport er satsingsområder, sier Høyre-politikeren.