De siste månedene begynte den karakteristiske steinen å etablere seg som et fenomen, og berømmelsen tok av da den først ble vandalisert for så å bli gjenreist.

Reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Region Stavanger sier til Stavanger Aftenblad at hun synes Trollpikken bør markedsføres sammen med andre kjente steinformasjoner i sørvest, som Preikestolen, Kjerag og Trolltunga.

– Jeg kan love at i 2018 skal Trollpikken pryde forsidene av våre trykksaker, sier hun.

Ingen er siktet for hærverket, men det er etter hvert velkjent at entreprenørfirmaet Bertelsen og Garpestad har stått for gjenreisningen av den kneisende stoltheten.

– Det er veldig tilfredsstillende å se at vi har fått den i posisjon. Jeg fryktet det verste. Husk at ingen i hele verden har gjort noe som dette, og vi gjorde det på 13 dager, sier en fornøyd styreleder Sverre Garpestad. Fredag kveld var steinen på plass igjen.