– Vi skal åpne 40 butikker. Det er en mye høyere åpningstakt enn noen gang tidligere, bortsett fra ved oppkjøp. Da begynner vi å komme der vi bør være, sier administrerende direktør Jan Frode Johansen i Rema Franchise til Dagens Næringsliv.

Tapte markedsandeler

I første halvår mistet Rema 1,2 prosent markedsandeler, mens erkerivalen Kiwi, som eies av Norgesgruppen, tok 1 prosent nye markedsandeler. Den tredje konkurrenten i lavpriskrigen, Coops Extra-kjede, sikret seg 1,4 prosent nye andeler.

Ifølge avisen står Remas posisjon som Norges største kjede nå på spill, ettersom Kiwi fortsetter å hale innpå.

– Noe av markedsutviklingen har vært preget av at vi har lavere etableringstakt enn vi har ønsket. Der har vi gjort grep, men det tar tid før vi ser effekten, sier Johansen.

Coop følger med

Coop-sjef Geir Inge Stokke sier til avisen at han er overrasket over Remas etableringsnivå.

– Signalene er at Rema etablerer butikker av mindre størrelse, og på steder de ikke ville etablere seg tidligere. Dette er noe vi følger med på, sier Stokke.