– Systemene er oppe og går igjen, men for noen brukere går det fortsatt tregt å komme inn i mobilbank. Da anbefaler vi at folk prøver igjen. Ellers fungerer kortsystemene som normalt, sa Geir Remman, kommunikasjonsdirektør i Evry, til NTB sent fredag kveld.

Han sier de vil fortsette å overvåke situasjonen nøye gjennom natten og resten av helgen. Selskapet vil også fortløpende vurdere tiltak som skal stabilisere tjenestene.

For enkelte kunder løste problemet seg i 19.30-tiden fredag.

– Vi gjorde en del tiltak som hadde en positiv utvikling. Bildet nå er at vi fortsatt ikke er helt oppe, og det gjenstår fortsatt å få verifisert en del tjenester, sa Remman da.

Flere oppdateringer

Problemet har rammet banker i Norge som benytter seg av tekniske systemer fra leverandøren Evry. Kundene har ikke fått tilgang til nettbank og mobillbank, og heller ikke ta ut kontanter med debetkort i minibanker.

Selskapet uttalte fredag formiddag at feilen ble rettet 12.15. Klokka 16 kom det en ny oppdatering, hvor Evry skriver at mange kundene fortsatt opplever at tjenestene ikke fungerer.

Like før klokka 19 fredag fikk Sparebank 1 SMN beskjed om at ting var på vei tilbake til normalen.

- Endelig! Vår systemleverandør melder at banktjenestene som har vært ute av drift siden midnatt, er i ferd med å fungere igjen. Ennå er det utfordringer knyttet til uttak i minibank, ellers skal alt være oppe og gå. Dermed kan vi møte helga atskillig lettere til sinns, skriver bankens kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad på Facebook.

Banker, telefon og post

Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen og Sparebanken Vest var blant bankene som ble rammet. I tillegg har tjenester hos Telenor og Posten vært ute av drift.

Feilen lammet store deler av pakkesystemet til Posten, og svært mange kunder opplevde fredag at det ikke var mulig verken å hente ut eller levere inn pakker på Post i butikk.

- Når systemene er ned stopper hele pakkesystemet opp. Vi har hatt problemer i hele dag med sortering og levering av pakker. Flere selvbetjeningsløsninger har også vært ute av drift, blant annet den populære sporingstjenesten vår, sa Postens pressesjef John Eckhoff fredag kveld.

Også Telenor fikk trøbbel da Evrys systemer falt ut.

- Vi fikk problemer med å opprette og avslutte abonnement. Det var også problemer med å aktivisere SIM-kort. Problemene hos oss løste seg tidlig på fredag ettermiddag,  forteller Telenors pressevakt Roald Orheim.

Stormaskin

Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman opplyser at det er en komponent i en såkalt stormaskin som har vært årsaken til problemene.

- Hvor står denne maskinen som har vært ute av drift?

- Den står på datasenteret vårt i Fet kommune, utenfor Oslo.

- Fins det ikke reserveløsninger når en slik maskin faller ut?

- Det er et godt spørsmål. Vi må gå nøye gjennom dette og vurdere årsaksforhold og iverksette tiltak slik at dette ikke skjer igjen. Jeg kan ikke si så mye mer enn det før analysen er klar.

- Har dere hatt mange frustrerte kunder i dag?

- Det er utrolig mange som bruker banktjenester hver dag, og tilgjengelighet er viktig. Det skaper ulemple og frustrasjon når det ikke virker, det har vi stor forståelse for. Vi må bare jobbe for at systemene skal bli bedre og mer stabile.

- Dårlig nytt

- Dette var dårlig nytt, og betyr at vi må smøre oss med enda mer tålmodighet før alle banktjenestene er oppe og går. Men det finnes heldigvis løsninger som fungerer. Betaling med kort i butikk skal gå greit, likeså å ta ut penger med kredittkort i minibank. I tillegg har vi jo Vipps. Vi arbeider også for å finne løsninger for kunder som bruker Visa Electron, uttalte kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad i SpareBank 1 SMN fredag formiddag.

Evry skriver i en pressemelding at feilen oppstod klokken 00.19 natt til fredag. De satte umiddelbart inn alle nødvendige ressurser for å lokalisere og rette feilen. Feilen har påvirket mange, men ikke alle av Evrys bankkunder, samt noen andre kunder Evry har i Norge.