En animert tegning av Fridtjof Nansen på vei over Nordpolen på langrennsski pryder i dag verdens mest besøkte nettsted, skriver Aftenposten.

I anledning Nansens 156. fødselsdag i dag har Google viet sin «Google Doodle»-serie til den norske polfareren. Over søkefeltet på Google.com kan man klikke på tegningen og komme videre til et ferdig googlesøk om Nansen med rundt 569 000 treff.

Klikker du på tegningen over søkefeltet på Google.com i dag, kommer du til et ferdig søk om Fridtjof Nansen. Foto: Skjermdump

«I dag feirer vi den legendariske eventyreren Fridtjof Nansen, som utforsket verdens ukjente terreng og banet vei som internasjonal humanitær arbeider», skriver Google på sine hjemmesider.

Tradisjon å endre logoen

Med jevne mellomrom endrer Google logoen sin for å markere høytider eller hendelser rundt om i verden. De olympiske leker, julefeiring og De dødes dag i Mexico er blant markeringene som går igjen.

I forbindelse med 30-års jubileet for dataspillet Pac-Man i 2010, lanserte Google til og med et eget interaktivt Doodle-spill.

Ifølge selskapets egne nettsider oppsto ideen til Google Doodles allerede før selskapet ble startet, i 1998. Grunnleggerne av nettgiganten, Larry Page og Sergey Brin, skulle på Burning Man-festivalen i Nevada, og modifiserte Google-logoen med en strekmann så den skulle ligne en «out of office»-beskjed.

Flere internasjonale medier har lagt merke til dagens Doodle. Blant annet har den britiske avisen The Independent og en av Indias største engelskspråklige aviser, The Hindu, saker om Nansens liv og karrière.