Stian Uthus krever 25 000 kroner i oppreisning og 15 000 for å dekke advokatutgifter til diskrimineringssaken. Norwegian tilbyr ham 2000 i oppreisning, og nekter å betale advokatutgifter, skriver aftenposten.no.

- Norwegian mener han kunne besørget klagen selv og ikke hadde behov for advokatbistand. Det er en noe spesiell innfallsvinkel, tatt i betraktning at de først mente han ikke var i stand til å reise med fly alene, sier advokat Tord Jordet.

Likestillings- og diskrimineringsombudet slo i mai i år fast at Stian Uthus ble utsatt for diskriminering av Norwegian da han i mars i fjor ble nektet å fly alene for å besøke moren sin på Teneriffe. Norwegian har sagt til LDO at selskapet aksepterer ombudets avgjørelse, og at det vil dekke «faktiske kostnader som oppsto i forbindelse med dette».

På bakgrunn av vedtaket søkte Uthus erstatning og oppreisning fra selskapet, slik diskriminerings- og tilgjengelighetsloven åpner for.

LES OGSÅ: Norwegian kutter rute fra Værnes

- Hånlig og bagatelliserende

Uthus krevde blant annet å få dekket advokatutgiftene på 15.000 kroner han har hatt i forbindelse med klagesaken mot Norwegian og diskrimineringssaken.

I tillegg krevde han 25 000 kroner i oppreisning fra selskapet. Norwegian svarte med å tilby ham 2000 kroner «for uleilighetene denne hendelsen medførte».

- Både beløp og ordvalg vitner i beste fall om en totalt fraværende forståelse av hvilken påkjenning det innebærer å bli diskriminert og offentlig ydmyket, skriver Jordet i sitt prosessvarsel til Norwegian.

Jordet finner det også bemerkelsesverdig at Norwegian nekter å betale Stians advokatutgifter i forbindelse med saken.

«Både vår og LDOs klageprosess er uten kostnad og har heller ingen formkrav. Klageprosessen kan derfor gjøres uten bistand fra advokat,» heter det i brevet fra Norwegian.

Jordet understreker at det ikke først og fremst er pengene som er viktig for klienten.

- Men det oppfattes som litt hånlig og bagatelliserende når Norwegian mener 2000 kroner er et passe beløp når man snakker om en person som er blitt offentlig ydmyket ved å bli tatt ut av en kø og vist bort fra flyplassen, sier han.

Preventivt

Han sier oppreisningskravet også er ment å virke preventivt.

- Det er noe med prinsippet her. Vi sitter igjen med følelsen at selskapet har erkjent fakta, men at de ikke er villig til å ta ansvaret det medfører. Det føles viktig å få en dom på at man har krav på mer enn 2000 kroner i oppreisning, og rett til å få utgiftger dekket. Det vil gjøre det lettere for andre som blir diskriminert i fremtiden å ta kampen, sier han.

Norwegian har godtatt å dekke Uthus' merkostnader på 2976 kroner til transport, overnatting, mat og ny flybillett med et annet selskap dagen etterpå. Han får også kompensasjon på 4.466 kroner for urettmessig å ha blitt nektet ombordstigning, som han har krav på etter en EU-forordning.

Misforståelse

- Vurderingen som ble gjort da Uthus skulle fly med Norwegian var basert på en misforståelse, og det er vi veldig lei oss for, skriver informasjonssjef Lasse Sandaker Nilsen i en epost til Aftenposten torsdag kveld.

Han vil ikke gå inn på det store spriket i oppreisningsbeløpene partene imellom, eller avslaget på å dekke advokatutgifter.

- Vi mottok dette brevet i dag og har ikke rukket å ta stilling til veien videre, men ønsker en fortsatt god dialog og regner med å løse denne saken i minnelighet, skriver han.