13. november vil nemlig Avinor legge om rutene fly skal bevege seg i i luftrommet over Midt-Norge og Vestlandet for å komme seg fra flyplass til flyplass.
Fly beveger seg i såkalte luftkorridorer, som er bestemte ruter fly skal bevege seg i.
- Endringene er utviklet i samarbeid med flyselskapene og skal legge til rette for sikker og effektiv håndtering av økt flytrafikk i norsk luftrom, sier Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor.
Forventer forsinkelser
Denne endringen medfører at det vil legges begrensninger på flytrafikken den første tiden etter at mønsteret i luftrommet blir endret. Dette vil særlig berøre flyplassene Flesland, Sola og Værnes, men også de mindre flyplassene i området.
- Det vil bli noen forsinkelser når dette settes i drift. Flygeledere må bli vant med dette og da legges det restriksjoner på trafikken, sier lufthavnsjef Lasse Bardal ved Trondheim lufthavn Værnes.
Hvor store forsinkelser det kan bli er derimot usikkert.
- I utgangspunktet er dette en stor luftromsendring hvor det blir ilagt restriksjoner som får konsekvenser for dem som reiser, men hvor store konsekvenser det blir er for tidlig å si. Det vil avhenge av flere ting, og været spiller også en rolle, sier Løksa.
Kan bli kanselleringer
Han anbefaler folk som skal reise den 13. november og vurdere å fly dagene før eller etter, hvis de har mulighet. Eller så er det et alternativ å bestille fly noe tidligere enn de normalt ville gjort.
- Det er relativt stor sjanse for at restriksjonene vil gi forsinkelser, sier han.
Løksa utelukker heller ikke at det kan bli kanselleringer på noen flyruter.
- Få dager
Også dagene etter 13. november kan endringene gå utover trafikkavviklingen.
- Vi snakker om at dette vil gå utover trafikkavviklingen i dager og ikke uker. Det vil sannsynligvis ta få dager, sier Løksa.
Både han og Bardal understreker at flygelederne allerede har fått prøvd seg på omleggingen.
- Dette er en endringer som er planlagt i flere år. Alle flygeledere har fått opplæring og brukt mye tid på trening i simulatorer, sier Løksa.