Bilrutas første møte med isskrapa er allerede unnagjort, og selv om værvarselet stort sett byr på temperaturer et godt stykke over frysepunktet, er det ingen tvil om at vintersesongen er i gang.

Det er Statens vegvesen godt forberedt på. Brøytebiler, ploger og strøutstyr står klart, og omtrent 170 000 brøytestikker er satt på plass langs veikantene i fylket, melder veivesenet i ei pressemelding.

I løpet av en vintersesong skal brøytebilene kjøre over en million brøytekilometer. Det blir 25 ganger rundt jordkloden, bare her i Sør-Trøndelag.

Les også: Nå kan væromslag gi skumle og glatte veier

Brøytebilsjåførene har fått kurs

- Vi har delt opp riks- og fylkesveiene i Sør-Trøndelag på seks driftskontrakter i tillegg til driftsavtalen med Trondheim bydrift i Trondheim sentrum. Mesta har fire av driftskontraktene; Orkdal, Hitra, Fosen og Trondheim/Malvik. Svevia Norge har to driftskontrakter; Røros og Oppdal/Gauldal, opplyser veivesenet.

I forbindelse med at de nye kontraktene ble inngått, har fagfolkene hos Statens vegvesen holdt et vinterdriftskurs over tre dager for brøytebilsjåførene til Mesta og deres underentreprenører.

- Her har vi gått igjennom krav i kontrakten, ulike teknikker for brøyting og strøing, beslutningsstøtte, meteorologi m.m., sier prosjektleder Audun Vognild ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.

21 værstasjoner

I tillegg til kursing har brøytebilsjåførene fått tilgang på et flunkende nytt verktøy, kalt VegVær.

- Vi har 21 værstasjoner i Sør-Trøndelag og via dataprogrammet VegVær får brøytebilsjåførene tilgang til vegbanetemperatur, lufttemperatur, duggpunkt, vindstyrke osv. De får også se bilde fra webkamera på værstasjonen.

- Dette verktøyet skal hjelpe dem å følge med på utviklingen i været, og gjøre tiltak som strøing av fastland eller saltlake før det skjer væromslag som gir glatt veibane, sier Vognild.

Les også: Havnet i grøfta på glatta

Prioriterer de mest trafikkerte veiene

I pressemeldingen opplyser veivesenet at alle veiene skal være fremkommelige, men at det stilles strengest krav til de mest trafikkerte veiene, og at disse vil prioriteres.

Samtidig oppfordres den enkelte trafikant til å ta ansvar for egne kjøretøy.

- Bilistene har ansvar for å kjøre etter forholdene og sørge for at dekk og bil er i forskriftsmessig stand.

Mindre salt

Det er et uttalt mål for Statens vegvesen å bruke mindre salt. Salt brukes primært for å unngå isdannelse på veibanen, men kan også brukes til å fjerne tynne islag. En viktig forutsetning for redusert saltbruk er at mest mulig snø brøytes bort fra veibanen før det saltes.

Les også: Veiene saltes glattere i kulda

- Dette er det et høyt fokus på, og både brøytemannskaper og Statens vegvesen er enige i at det skal brøytes mer og saltes mindre, sier Vognild.

- Men salt må til for å sikre at det ikke blir for glatt på viktige veier med mye trafikk og høy hastighet. Det gjelder spesielt E6 mellom Klett og Helltunnelen og E39 mellom Klett og Orkanger.