Profilerte stillinger

Trailersjåfører vil endre rute

- Det er bare flaks at ikke flere liv går tapt. Vi opplever nestenulykker hver eneste dag, sier Bjarne Hagen, Alf Skevik og Rune Walbye. Foto: GLEN MUSK

Yrkessjåførene kjører gjennom Østerdalen med hjertet i halsen. Nå vurderer de å flytte trailertrafikken til Gudbrandsdalen.

INGRID DANIELSEN og AGNETHE WEISSER
Publisert: 20.02.2008 kl. 07:10
Endret: 20.02.2008 kl. 07:10

– Det måtte jo skje, dessverre. Det var nok bare et spørsmål om tid, sier yrkessjåfør Rune Walbye.

Stemningen er trist og laber hos Skevig lastebiltransport på Heimdal. Møteulykken sør for Alvdal der yrkeskollegaen Arnt Håvard Mauseth omkom søndag, preger sjåførene sterkt.

Frykter for sikkerheten

– Det er flere her som kjente Mauseth. Ulykken har gått voldsomt inn på oss alle. Sånt får folk til å ville slutte i jobben, sier eier Alf Skevig.

Hver dag kjører flere titalls lastebiler fra firmaet hans gjennom Østerdalen, en strekning han vil karakterisere som en ren dødsfelle.

– For å være ærlig så er det så vidt jeg greier dette mer. Når slike ulykker skjer, så kjenner man det veldig på kroppen. Det gjør et forferdelig inntrykk.

Kombinasjonen trafikktetthet, høy fart og dårlig vedlikehold av veiene gjør at Skevig frykter for sine ansattes liv og helse. Nå vurderer han å legge kjøreruten gjennom Gudbrandsdalen i stedet for å unngå den ulykkesbelastede riksvei 3.

– Jeg ser det som eneste alternativ hvis det ikke blir gjort noe med den veien snart. Dette er alvor, sier Skevig med harme i stemmen.

Vil ha ny riksvei 3

Sjåførene krever nå at myndighetene tar tak i saken slik at arbeidsforholdene deres blir bedre og tryggere. De etterlyser i første omgang hyppigere salting, strøing og skraping av veien.

– Egentlig burde den bygges opp på nytt. Veien i dag er nesten i oppløsning, og minner noen ganger mer om en potetåker, sier Rune Walbye.

Sjåførene forteller at de er engstelige for å utføre jobben sin, og at ulykken som rammet sjåføren fra Tømmermo transport har forsterket frykten.

– Hvis man hadde hatt like mye uflaks som flaks, så hadde det jammen ikke vært mange sjåfører igjen her, fastslår en oppgitt Bjarne Hagen.

– Vi er redde. Møter man et vogntog på den smale veien i 80 kilometer i timen, så er det ikke annet å gjøre enn å holde rattet stødig, trekke pusten og håpe at det vil gå bra. Slik det er i dag er det ingen selvfølge at man kommer hjem etter endt arbeidsdag med livet i behold. Sånn kan vi ikke ha det, avslutter Bjarne Hagen.

- Livsfarlig i Østerdalen

– Riksvei 3 burde vært stengt. Så dårlig har vedlikeholdet vært i vinter. Det er ofte livsfarlig å kjøre her, sier Sverre Myrvold i Børstad transport i Stjørdal.

Han forteller at han rett og slett er redd for sjåførene som er underveis.

– Når en ulykke skjer, som den i Alvdal i helgen, går vi inn på nettet og sjekker. Og hører med folk som er ute. I denne bransjen kjenner de fleste hverandre, sier han.

Til Oslo tar det under normale forhold én time lenger å kjøre E6 enn riksvei 3. Likevel vurderer flere transportfirmaer nå å forsøke E6 gjennom Gudbrandsdalen.

– Der er vedlikeholdet bedre. Men noen løsning på problemet er det jo ikke. For trafikken gjennom Gudbrandsdalen er også stor, sier Myhrvold.

Morten Sand i Leiv Sand Transport og Karl Øyvind Lomundal i Lomundal transport peker på at vedlikeholdet på riksvei 3 ikke har holdt tritt med trafikkøkningen. Ifølge Lomundal kan veien gjennom Østerdalen være farlig også på sommerføre.

– Veidekket er nedslitt og sporete. Nå hender det at trailere kjører utfor også om sommeren. Det skjedde ikke før. I tillegg opplever vi at det slakkes på vintervedlikeholdet. Når vi nå vurderer E6, har det med sikkerheten vår å gjøre. Sjåførene opplever nesten daglig nesten-ulykker.

Diskuter denne saken

Innsendt av yrkessjåfør, 21.02.2008 00:58:51

Støtt opp om minnemarkeringen som blir 27.02.08 kl 12.

Her prøves det å samle mesteparten av landets yrkessjåfører til en stille markering pga dødsfallene på Rv3 natt til 18 februar..

Etter den dagen så bør vi sjåfører, ledelse ta opp kampen for å få det vi krever av bedre veger..

Innsendt av Liv, 20.02.2008 22:57:33

Synes det er helt meningsløst at veinettet i dette rike landet skal holde en standard og et vedlikehold som krever liv hver dag. Min samboer er trailersjåfør og jeg merker hva det gjør med han. For ikke å snakke om oss som sitter hjemme og vet at våre kjære kjemper på veiene. Det hjelper lite å strø ETTER at dødsulykken er et faktum! Hvem tar ansvaret for alle disse ARBEIDSULYKKENE? Hvem skal til slutt holde transporten i live???

Innsendt av arve østvold, 20.02.2008 21:57:28

det å kjøre østerdalen er å spille lotto med livet.Det må en holdnigs endrig til oss sjåfører.Vi må roe ned farten og vise mer hensyn til hverandre.Oppdraksgivere må legge om sine tidsfrister på sine oppdrag så vi slipper tidsklema.

Innsendt av Glade Laks, 20.02.2008 15:31:09

2.april 2003 foreslo Christopher Stensaker (FrP) overfor Stortinget at det innen 2012 skulle bygges motorvei klasse A mellom Trondheim og Oslo (Stortings-Dok.nr.8:97 (2002-2003)).

Han og andre ble dessverre møtt med latter.

Lurer på om andre poltikere fortsatt sitter og ler av Stensaker, mens de leser om trafikkdrepte i avisene?

Innsendt av Arne Bjarne, 20.02.2008 13:45:40

Norge har så mye penger at vi glatt kunne bygd ny firefelts motorvei gjennom hele Østerdalen. Men politikerne mener da at den norske økonomien blir for opphetet hvis vi bruker så mye penger på det. Så hvorfor ikke da la tyske veibyggere lage veien? Da går pengene ut av landet og økonomien blir ikke opphetet. Dessuten har jo tyskerne bevist før i historien at de kan å bygge veier.

Innsendt av Berre lure!!!, 20.02.2008 18:21:59

...så hadde vi hatt 4felts vei fra Trondheim til Oslo, de hadde allerede planlagt/stukket ut ruta. Endel av stikkene kan sees enda og de er ikke satt i nærhet av tettbebyggelse eller i alle kroker og daler. Fornuftig planlegging, forut for sin tid, på tide å komme etter????

Innsendt av trailerguri, 20.02.2008 12:50:14

Når det gjelder standarden på vegene her i norge så er det tragisk, det er ikke bare rv3 som er dårlig men mange, men det er klart at rv3 er en veg med mye trafikk og myndighetene bør få fingeren ut og gjøre noe med det. Har ingen sjåfører i familien nå lenger og det må jeg si jeg er glad for, det er ikke særlig koselig å sitte med klump i halsen hver gang de skal ut å kjøre på slike veger. Når det er snakk om å kjøre etter forholdene o.l, så stoler jeg mye mer på de som kjører tungtransport enn noen annen personbilist. Er det noen som har trafikk forståelse så er det trailersjåførene, det er tross alt jobben deres. Det blir sagt at alle som kjører trailer skal stoppe å demonstrere, det tror jeg blir vanskelig, da mange av de som er ansatt i et transport firma ikke er organisert og det er også firma som ikke tåler slike tap dette medfører. Men det er klart noe må gjøres, vegstandarden må forbedres. Statsministeren kan da være så tøff at han blir med en tur t/r oslo trondheim så får han se selv hvor elendig denne veien er.

Innsendt av Irritert, 20.02.2008 12:18:57

Bygg vei og bli rik sa kineserne allerede i begynnelsen av 70-tallet, ingen politker i Norge forstår at infrastruktur er en investering for framtiden. Istedet så skal pengene brukes på et stadig voksende byråkrati. Vi bruker mest penger på snart alt, men utbyttet blir stadig dårligere. Redd at den dagen oljeinntektene er redusert så vil Norge gå konkurs!

Innsendt av a-jay, 20.02.2008 11:33:00

Nå er jo strengt tatt noe i ferd med å skje med veiene mellom Oslo og Trondheim. Akkurat nå bygger de en ny motorvei mellom Gardermoen og et sted like sør for Hamar, når den er ferdig vil en vesentlig del av veien ha fått langt bedre standard enten man tar E6 eller Rv3. Men man har fortsatt inntrykk av at en eventuell utbedring av de dårligste delene på E6 og/eller Rv3 ligger langt foran i tid. Jeg er ikke blant de som tror at en vei må være firefelters motorvei for å være av god standard så lenge trafikken kan avvikles godt med en smalere vei. Men det burde vært gul midtstripe hele veien både på Rv6 og E6. Jeg vet at Vegvesenet selv ønsker å bygge motorvei helt nord til Lillehammer og ellers bygge forbikjøringsfelt på det meste av E6 som ikke er motorvei. Men så lenge de ikke får pengene blir det med planene.

Innsendt av sommer sjafør, 20.02.2008 09:46:01

Det burde vel si seg selv at når man møter kolleger langs veiene og ikke har mer enn kanskje 5cm klaring i mellom speilene i det man passerer hverandre, så forteller jo det sitt om veinettet i norge. Er man riktig uheldig å ikke kjenner veien, og møter på en annen sjafør som heller ikke kjenner veien, kan man fort stå oppe i en situasjon der det ikke er plass til 2vogntog i bredden, og heller ingen mulighet for å få stoppet bilene i tide. Veiene i Norge er latterlig dårlige til tider, vi skal betale miljøavgifter, men hvorfor kan ikke noen av disse miljøavgiftene begynne å gå til å faktisk øke veistandarden som igjen vil redde liv.. først da kan vi jo nyte miljøet. Miljøet er ikke verdt en dritt om en er knust inni hytta på en lastebil/personbil.... Selv er jeg glad i livet mitt og kjører kun på sommeren. Frister lite å dø på en frossen vei pga elendig vedlikehold el lign akkurat.

Innsendt av Joralf, 20.02.2008 10:28:50

Min erfaring fra jevnlig kjøring over Rv3 er at trailerne setter cruise-kontrollen på 90 mellom Ulsberg og Elverum, og den farten holder de, uansett fartsgrenser eller vei-, føre-, vær- eller trafikkforhold. Hva som er årsaken til dette, vet de best selv. Og politiet lar dem bare kjøre sånn, mens privatbilistene blit bøtelagt. Samferdselspolitikken i Norge har vært en eneste lang tragedie de siste 30 årene, men ute på veien må vi jo forholde oss til realitetene. Vintervedlikeholdet i Østerdalen er ganske bra, relativt sett, og stort sett slipper vi saltskya etter trailerne.

Joralf

Innsendt av Jørgen Scania, 21.02.2008 04:02:44

hvordan kan du si at det er bra? det er en katastrofe!!! Vær gang du legger deg på skulderen av veier dær så bli du kastet innpå igjen av ei dårlig brøytet veiskukulder... Lurer på hvordan yrkesetiken er hos disse som har vedlikeholdet i den dalen der er jeg..

For en persjonbil er det plass ja.. men ikke for store biler !!! Det er en realitet! Jeg kjører hele landet og det er den værste veien å kjøre på vinterstid.. kjører heller vestlandet og nord norge enn østerdalen

Innsendt av sjåfør, 20.02.2008 09:43:58

Ser at det er mange bedrevitere som mener at en bør kjøre etter forholdene. Problemet er at hvis en skulle kjørt etter forholdene på de ELENDIGE norske veiene, skulle en egentlig stoppet. Og hva skjer da med dem som maser etter byggevarer, matvarer, bensin, elektronikk og alt annen som vi sleper rundt på krøtterveiene?

Personlig har jeg alle sertifikat fra truck til vogntog. Men jeg sitter i dag på kontor. Så jeg "kjører" etter forholdene. Anbefaler andre yrkessjåfører den samme løsningen. Arbeidsmarkedet er så godt at det ikke er noen vits å risikere både liv og helse. Så får regjeringen ta seg av problemet med at vogntogene stopper. Det er ikke vårt problem.

Innsendt av Mener alvor, 20.02.2008 10:25:30

Hvis forholdene er så dårlig at du må stanse, så GJØR DET.

Da først ser Myndighetene at det er noe galt.

Som alltid her i Norge, så er det noen som må kjøre likevel, og da ser Myndighetene at , OK det går jo likevel, og de ser på dere som sytere.

Vil dere ha gjort noe med veiene, så STOPP, og da mener jeg ALLE.

Da må myndighetene gjøre noe, for da ser verden at vi har handlingslammede styrere her i klandet.

Lær av franskmennene, ikke syt, men aksjoner.

Innsendt av fortsatt pensjoner sjåfør, 20.02.2008 11:16:33

Høres fint ut i teorien. Hvis en er LO medlem og jobber som industriarbeider i en større bedrift.... Er en derimot selvstendig næringsdrivendes i transportbransjen, kan en verken streike eller stoppe bilen. Da må en enten selge utstyret og bytte jobb, eller slå seg selv konkurs. Det er virkeligheten. Og derfor kjører mange sjåfører når en egentlig burde stoppet.

Personlig ble jeg så oppgitt over forholdene at jeg nå jobber som konsulent. For mer en halvparten av alle driftsutgifter er rene avgifter til staten. Og hva får vi i retur? En fordømt brosjyre fra Statens Uvesen som sier at en egentlig ikke kan forvente at norske veier er fremkommelige....

Innsendt av Organisering, 20.02.2008 13:55:49

Hva med Transportarbeiderforbundet????

Hvorfor får ikke sjåførene organisere seg, og få gjort noe med det.

Det nytter ikke og skylde på LO og industriarbeiderne.

Fei for egen dør før dere angriper andre, det går hele tiden ut på å skylde på andre.

Dere går ned i anbudsrunder for å få kjøring, så

dere har kun dere selv og skylde på.

Dumping av priser er det eneste dere tenker på, for få kjøring som dere kan klage på.

Innsendt av steike pensjonert sjåfør, 20.02.2008 16:38:31

Kutt ut slike usaklige innlegg når noen forklarer virkeligheten. Hvis du føler deg truffet av at jeg nevner LO, så er det bare fordi LO har misbrukt streikeverktøyet så mye at du har dårlig samvittighet av den grunn.

For en selvstendig transportarbeider kan ikke bruke streikeverktøyet, nettopp fordi en da ikke har inntekt til faste utgifter. Og da kommer namsmannen på besøk og lurer på om han kan ta huset ditt fordi du ikke har betalt mva-avgiften. Det er det samme opplegget med entreprenører, snekkere, rørleggere osv.

En kan selvsagt stille spørsmål med hvorfor det er på den måte. F.eks. er det underlig at en risikerer å få konkurransetilsynet på nakken hvis en samarbeider for å unngå nettopp dumping av priser. Elles EØS avtalen tredd ned gjennom halsen hvis vi forsøker å blokkere dumping fra utenlandske selskap. Og hva skjer egentlig med halvparten av driftsutgiftene som går til staten? Blir de brukt på utbedring av veier?

Så det er mye en kan stille spørsmål med og ennå mer som er fullstendig urettferdig. Men jeg skylder ikke på andre og jeg gidder ikke å kjempe mer for en tapt sak.

Jeg har derfor halve alfabetet som pynt på sertifikatet og oppfordrer for n'te gang andre yrkessjåfører å bytte beite. For det er verken verdt pengene, helsen eller livet å jobbe som yrkessjåfør. For dødsulykker har ingen effekt på den rødgrønne regjeringen. Tross alt: Det er ingen unnskyldning for å innføre nye avgifter. Så hvorfor skal regjeringen da bry seg om forholdene til yrkessjåfører?

Innsendt av njål Helland, 20.02.2008 09:05:34

Ja så enig så enig. Men det blir ALDRI noe i dette landet hvis vi ikke er villig til å skifte ut politikerne ved de valgmuligheten vi har. Når skal vi ta oss sammen i et kollektivt løft til å få fornying ??? Inntil da blir alt det gamle med elendoge forhold mens praten går rundt fine bord i Regjeringen(e)

Innsendt av Tore Markussen, 20.02.2008 09:01:39

Er det ikke på tide at vi snart gjør et opprør mot handlingslamma politikere da? Det er jo ikke bare rv3 som er i ferd med å gå i oppløsning,de fleste veiene nord for sinsen er forsømt. Nei ta og parkere alle vogntog og lastebiler på innfartsårene til alle byer,da kanskje de forstår alvoret!!

Innsendt av T S, 20.02.2008 08:04:30

Egentlig burde alle yrkessjåfører i Norge gå til massiv stor streik! Stopp all transport slik at Norge blir lammet, på den måten kan man kanskje tvinge politikerne til handling. Hvis det går inn på dem da, politikere er jo noen merkelige skapninger uten sunt bondevett.

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Overfallet i Vuddudalen

- Vi har tatt alle som var involvert

Politiet tror de har pågrepet samtlige som slo mann (42) helseløs. Les mer

 

Har du sett Ole Morten?

Savnet siden forrige uke. Les mer

Ineffektive Norge

Norge skjøt og skjøt, men bare med løskrutt. Les mer

Lager laksedokumentar

Brødrene Henrik og Benjamin Fredriksen fra Trondheim er i full gang med å lage sin egen dokumentarfilm. Se klipp fra filmen her. Se mer

 
 

Norsk Tipping klar for gigantgevinster

Oslo (NTB): Norsk Tipping slutter seg til høsten til Euro Jackpot, et lottospill som vil kunne gi nordmenn muligheten til å innkassere 700 millioner kroner i toppremie. Les mer

 

Skei Grande kritisk til festing med mindreårige

Stavanger/Oslo (NTB): Nyvalgt leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde (24), erkjenner at både voksne og mindreårige drakk på nachspielet under fylkesårsmøtet sist helg. Ikke akseptabelt, sier partileder Trine Skei Grande. Les mer

Krever erstatning etter 229 dager i varetekt

Sarpsborg (NTB): En mann som ble frifunnet etter å ha sittet 229 dager i varetekt, vil nå kreve erstatning. Les mer

 

Riksadvokaten åpner for å påstå straff for Breivik

Oslo (NTB): Riksadvokat Tor-Aksel Busch åpner for at påtalemyndigheten kan komme til å påstå straff for Anders Behring Breivik under rettssaken. – Tiltalen vil bli skrevet med forbehold, sier riksadvokaten. Les mer

Forsvarer mener Solum Larsen personforfølges

Voldtektssiktede Helge Solum Larsens forsvarer mener mediene driver personforfølgelse av Venstre-toppen. Selv ønsker Solum Larsen å forklare seg så snart som mulig, bare han blir frisk nok. Les mer

 

Norsk Tipping klar for gigantgevinster

Oslo (NTB): Norsk Tipping slutter seg til høsten til Euro Jackpot, et lottospill som vil kunne gi nordmenn muligheten til å innkassere 700 millioner kroner i toppremie. Les mer

 

USA godkjenner nye atomreaktorer

Rockville (NTB-Reuters): USA godkjente torsdag planer om å bygge det første nye atomkraftverket i landet på 34 år. Les mer

EU utsetter Hellas-avgjørelse til neste uke

Brussel (NTB-DPA-AFP): EUs finansministre utsetter beslutningen om en ny krisepakke til Hellas til onsdag i neste uke. Flere krav må oppfylles først. Les mer

 

Skei Grande kritisk til festing med mindreårige

Stavanger/Oslo (NTB): Nyvalgt leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde (24), erkjenner at både voksne og mindreårige drakk på nachspielet under fylkesårsmøtet sist helg. Ikke akseptabelt, sier partileder Trine Skei Grande. Les mer