Så langt i år har Tesla solgt 358 biler i Midt-Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk, OFV. Til sammenligning er 165 utgaver av Tesla solgt i samme tidsrom i hele Sverige, ifølge di.se, nettutgaven til den svenske næringslivsavisa Dagens Industri.

Manglende tilskuddsordninger

Forskjellene må sees i sammenheng med tilskuddsordningene vi har i Norge, og den store norske tilretteleggingen for elbiler. Noe tilsvarende eksisterer ikke i Sverige.

- Færre enn 3000 elbiler ruller i dag på svenske veier. For at Tesla skal kunne oppnå suksess, kreves et større gjennomslag for elbiler generelt, sier Teslas skandinaviasjef, Peter Bardenfleth Hansen til di.se.

- Den usikkerheten som råder rundt regjeringens støtteordninger for miljøvennlige biler er negativ for alle i elbilbransjen, også Tesla, sier han.

I 2011 innførte den svenske regjeringen en ordning der kjøp av miljøvennlige biler skulle premieres av staten med 40 000 svenske kroner. I oktober ble det solgt totalt 535 biler som utløste denne pengepotten, ifølge statistikk fra Bil Sweden. Det er fire ganger mer enn i samme måned i fjor.

Tidligere i høst ble det imidlertid kjent at pengepotten som den svenske regjeringen hadde satt til side til dette formålet, allerede er tømt. Dermed står hele støtteordningen i fare.

Stor optimisme

Til tross for dette uttrykker Bardenfleth Hansen i Tesla stor optimisme for det svenske markedet overfor Dagens Industri.

- Det går veldig bra, og vi ligger definitivt i rute i forhold til planen, sier han til bransjebladet.

Tesla åpnet sin første svenske butikk i Täby utenfor Stockholm så sent som i juni i år, tett etterfulgt av opprettelsen av et servicesentrum i Upplands Väsby.

Men Peter Bardenfleth Hansen maler et svært positivt bilde av utviklingen.

- Å si at salget har doblet seg siden vår butikk åpnet i Stockholm, dekker ikke den utviklingen vi har sett. Salget har gått vesentlig opp, og kommer til å fortsette i samme retning inn i 2015, sier han til di.se.

Neste del i ekspansjonen er en butikk i Göteborg, med forventet åpning i februar 2015, deretter Malmö.

- Vi slår Volvo

Til tross for manglende incentiver fra regjeringen i forhold til tilrettelegging for elbilmarkedet, snakker Bardenfleth Hansen om høye forventninger og store planer. Han mener det skal være mulig for Tesla å ligge på samme nivå som BMW 535 og Mercedes S-Klass.

- Jeg tror til og med at vi kommer til å slå Volvo S80, sier han til de.se.

- Mine tall viser at det ble solgt og registrert 644 Volvo S80 i 2013. Jeg er sikker på at vi kommer til å overgå det tallet neste år.

Ladestasjonen på Storlien gjør at trønderske elbilister trygt kan ta harryturen over grensa. Foto: JENS PETTER SØRAA