I beste fall kan ordningen være på plass i løpet av ett år. Flere tiltak mot vogntog med høy risiko på norsk vinterføre er på plass, mens andre må vente, skriver aftenposten.no.

- Utenlandske sjåfører er overrepresentert i antallet fast- og utforkjøringer med tungbil. Jeg har derfor sendt brev til EU-kommisjonen med innspill til nye krav til yrkessjåføropplæringen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Brevet er sendt til EUs transportministre i Norden og i "alpelandene".

- Vi er mange land som har lignende problemer, med lastebilsjåfører som ikke er godt nok forberedt for norske vinterveier. Uerfarne sjåfører, eventuelt i kombinasjon med teknisk dårlige kjøretøyer, er en trussel mot trafikksikkerheten. Mens norske sjåfører gjennomgår omfattende opplæring og får erfaring med å takle glatt føre på vanskelige veier, utkonkurreres de på pris fordi andre land stiller færre krav til sine sjåfører. Det er uheldig, sier Solvik-Olsen til Aftenposten.

Et eget glattkjøringssertifikat

- Er det realistisk å få EU med på dette?

- Ja, fordi mange er opptatt av enten trafikksikkerhet eller konkurransevilkår. Jeg har snakket med den finske, den svenske og den sveitsiske ministeren og har støtte her, mens motstanden mot kabotasjekjøring er stor i Frankrike.

Når en utenlandsk lastebil tar oppdrag i Norge mens sjåføren venter på returlast, kalles det kabotasje. Det er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge, men transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge.

- Hvordan skal ferdighetene dokumenteres?

- Jeg ser for meg et bevis eller et eget glattkjøringssertifikat. Man må bli enige om hva et slikt kurs skal inneholde. Blir ordningen et faktum, kan sjåfører som kommer til Norge uten et slikt bevis, få beskjed om at han må finne en annen sjåfør for å få lasten videre.

- Hvorfor sendes brevet nå?

- Fordi EU er i ferd med å revidere sitt yrkessjåførdirektiv.

- Hvor raskt kan ordningen være på plass?

- I aller beste fall kan det være på plass om ett år. Men vi er jo ikke en del av EU, og vi er forberedt på at dette kan bli en mer langdryg prosess enn som så.

Utvidet bruk av hjullås fra nyttår?

- Dersom EU ikke gir Norge støtte her, kan vi selv stille et krav til "vintersertifikater" for sjåfører som kommer hit?

- Vi kan stille alle mulige krav. Men gjør vi det, risikerer vi at det kan dukke opp krav til norske sertifikater, slik at dagens ikke vil være gyldig i ulike utland. Da er vi like langt.

- Dere har snakket lenge om utvidet bruk av hjullås som et annet tiltak. Men det er fortsatt ikke vedtatt?

- Dette er rett rundt hjørnet. Målsettingen er at dette skal være på plass fra nyttår, kanskje først 1. februar. Mye er gjort for å endre den aktuelle forskriften, sier Solvik-Olsen.