Mer enn 80 000 besøkende fra over 110 land. Det kan Ispo-messa i München skilte med. Og der, på verdens største vintersportmesse, ligger en liten gruppe NTNU-studenter seg til oppmerksomhet.

- Hehe, jeg vil ikke si at vi ligger oss til det, for det ligger veldig hardt arbeid bak alt vi har gjort. Men det som er så kult er at vi er her, på denne svære messen, med produktet vårt, og merker at eventyret Amok er i ferd med å begynne for alvor, ler Ina Othilie Vikøren.

Les også: De skal revulosjonere friluftsturen med flat hengekøye

Drømmen om suksess

Vikøren går under tittel «sales girl» på selskapets nettsider. Nå befinner hun seg sammen med resten av Ntnu-studentene bak hengekøya «Draumr», i München.

Lidenskapen for friluftsliv har brakt dem sammen i drømmen om kommersiell suksess med hengekøya som sivilingeniørene har funnet opp og videreutviklet. Den første versjonen ble solgt til over 15 land, og oppfinnerne mottok drøssevis med tilbakemeldinger. På bakgrunn av de tilbakemeldingene er det nå «Draumr 2.0» som lanseres på vintersportmessa.

Og de har absolutt ikke forsvunnet i mengden på messa, selv om hele 16 store haller er fylt til randen av produkter for akkurat deres bransje.

- Det konkurreres om å ha det beste produktet i flere sjangre. Vi ble blant finalistene i kategorien «Hardware», sammen med åtte andre, forklarer Vikøren.

Det var i utgangspunktet 50 produkter fra nykommerne som konkurrerte om prisen i deres sjanger, og selv om Amok ikke stakk av med seieren til slutt, er Vikøren er fornøyd med oppmerksomheten nominasjonen ga.

- Hallene er delt opp i sjangre, og vi tilhører sjangeren «brand new». Vi har fått tildelt plass i et hjørne her, men ligger ypperlig til slik at alle som besøker «brand new»-seksjonen passerer oss. Og det er helt tydelig en stor interesse for det som er nytt, sier Vikøren.

Norsk kvalitet

Hun forteller også at det å være norsk, gir en umiddelbar gevinst ettersom det forbindes med kvalitet.

- Mange norske bedrifter gjør det bra i denne industrien, og det som er ekstra kult med er at vi opplever en slags storebrorsfølelse. Med en gang de andre skandinavene får høre at du er ny, vil de hjelpe. De utveksler visittkort og deler distributøropplysninger, forteller hun.

Studentbedrift

Den lille studentbedriften Amok har allerede reist langt, selv om de fortsatt befinner seg i startgropa. Ina og Mikkel Haslum studerer fortsatt til Mastergrad på Ntnu, mens Jonas Haug og Steinar Witsø ble uteksaminert i fjor. Drømmen er å kunne jobbe med Amok på fulltid, også på sikt.

- Jeg føler at vi har drømmen innenfor rekkevidde nå. Mange forbinder hengekøyer med hvite strender, varme hav og paraplydrinker, men vi har oppdaget at det er alltid en hengekøyesesong. Den oppmerksomheten vi opplever her, og alle kontaktene vi knytter er utrolig verdifullt.

- Vi har funnet et udekket marked, derfor tror jeg det er reelt at dette er vår fremtidige arbeidsplass. Vi er så tidlig i fasen at ingenting kan slås fast, men det at vi ble finalister på messa er en god indikasjon på at vi har truffet noe, fastslår Vikøren.

- Målet med Amok er å gjøre barrieren for å komme seg ut i naturen mindre for mannen i gata. Vi vil gjøre det enklere å komme seg ut, alt du trenger er to trær og en liten pose, sier hun.

Utviklerne i bedriften tester selv ut produktet så ofte de kan. Her fra overnatting i Åre tidligere i januar, der gradene sank ned mot 20 minus om natta. Foto: Darren Hamlin, Amok
Drømmen er å gjøre det enklere for folk flest å komme seg på tur, når behovet for utstyr minimeres til ei enkel hengekøye. Foto: Darren Hamlin, Amok