Snøfallet på Gardermoen tidligere denne uken har forplantet seg langt inn i påsketrafikken. I går ble det også problemer ved bagasjeanlegget på flyplassen.

Det førte til at mange reisende ikke fikk kofferten sin da de landet på Værnes i går.

Nå har arbeidet med å kjøre bagasjen ut til passasjerene begynt for fullt. Men det vil ta tid. Fire sjåfører skal kjøre ut bagasje til 500 Norwegian-reisende, forteller Per Aage Hansen i Perconsult Spesialtransport.

Kjører helt til Sverige

- Vi møtte opp fire sjåfører i morges klokken åtte. På Værnes står bagasjen til cirka 500 Norwegian-passasjerer.

- Er det bare dere som kjører ut bagasje?

- Ja. Vi regner med at vi vil bruke rundt fire dager på dette. De bor ikke i Trondheim sentrum alle sammen. Det er snakk om hele Midt-Norge, fra Nordmøre til Lierne, hele Fosenhalvøya og Östersund i Sverige, sier Hansen.

- Men dette er en veldig trivelig jobb. Verdens beste, folk blir jo så glade når de får bagasjen sin, sier han.

  • Slik ser det ut på Værnes i dag! Se bilder i karusellen øverst i saken

Ber om tålmodighet

På Trondheim lufthavn Værnes er det Aviator som tar imot bagasjen og merker den med navn. Siden er det sjåførene som sorterer koffertene og finner ut hvilke de skal ta med på samme tur.

- Sortering tar ganske lang tid. Akkurat nå har vi tre biler i Trondheims-området, mens én er i Nord-Trøndelag. Det blir flere turer både på søndag og mandag, sier Hansen.

Sjåførene regner med å jobbe til i 20-tiden i kveld, og begynner på igjen klokken åtte i morgen.

- Vi håper kundene er litt tålmodige med oss og forstår at vi ville trengt 500 biler og sjåfører dersom alle skulle få bagasjen like raskt, sier Hansen.

Fikk 60 kolli i én bil

Sønnen hans, Tor Aage Hansen, er daglig leder i Perconsult Spesialtransport. Han forteller at selskapet i tillegg til fire sjåfører nå har én mann som jobber med å sortere kofferter på Værnes.

- Den største bilen vår tar cirka 60 kolli, mens de øvrige får plass til mellom 30 og 50. I morges kjørte vi ut med 85 kofferter, sier han.

Det kommer stadig mer bagasje som har hopet seg opp på Gardermoen, men hvor mye som blir med avhenger av hvor fulle disse flyene er i utgangspunktet, sier han.

- Vi ringer opp kundene mellom ti og 30 minutter før vi er hos dem, sier han, og henviser til selskapets Facebook-sider, som forsøker å holde alle oppdatert.