Men direktoratet mener kommuner bør kunne begrense eller forby elsykler i utmark der slik trafikk antas å medføre store ulemper for friluftslivet.

Dette er konklusjonen i en faglig tilråding som Miljødirektoratet nylig har gitt til Klima- og miljødepartementet. Bakgrunnen er det generelle forbudet mot motorferdsel i utmark. Det er ikke noe unntak for elektriske motorer.

Samtidig gjør direktoratet oppmerksom på at veimyndighetene mener at godkjente elsykler kan regnes som sykler og ikke som motorvogn.

På sti og vei

Et absolutt forbud mot elsykler i utmark er «lite hensiktsmessig», mener Miljødirektoratet. Et slikt forbud vil omfatte områder der det ikke er knyttet ulemper til bruk av elsykler, og der et forbud vil være til hinder for økt bruk av elsykkel som framkomstmiddel for daglige gjøremål, skriver direktoratet.

Derfor går direktoratet inn for en regelendring som innebærer at elsykler kan brukes på sti og vei i utmark.

Miljødirektoratet mener at det ikke bør gjøres endringer i friluftsloven, men at regelendringen skjer ved en ny bestemmelse i nasjonal forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark.

Sårbar natur

Likevel advarer Miljødirektoratet mot at elsykler skal tillates «over alt på fjellet», der tråsykkel kan brukes uten restriksjoner. Begrunnelsen er at elsykkel kan medføre økt ferdsel inn i sårbare områder. Dette kan være områder med villrein, tamrein eller områder med annet naturmangfold som er utsatt for forstyrrelser fra ferdsel og terrengslitasje.

Dersom det blir populært med elsykler i slike områder kan det gi negative konsekvenser for sårbare dyre- og fuglearter, skriver Miljødirektoratet.