Det er utenriksterminalen som skal forlenges og rustes opp til å ta imot superjumbojeten på fast rutebasis. I sin største versjon kan ta opptil 850 passasjerer. Arbeidet påbegynnes neste år og er ferdig i 2019, skriver Aftenposten.

2,5 milliarder kroner

Styret i Avinor har gitt sin tilslutning til utbyggingen, som får en prislapp på rundt 2,5 milliarder kroner.

Flere flyselskap som allerede har ruter til Gardermoen, har det enorme flyet, blant dem Emirates fra Dubai som fra desember setter inn A380 på sin rute til København.

Administrerende direktør Øyvind Hasaas sier at Oslo Lufthavn har en klar strategi om å få flere ruter til land utenfor Schengen, det vil blant annet si til andre kontinenter. Derfor må terminalen bygges ut for å kunne ta imot fly som brukes på interkontinentale ruter.

850 passasjerer

- Som et av prosjektene er det å klargjøre flyplassen slik at det skal være mulig å si ja til flyselskaper som vil bruke det største passasjerflyet som finnes i dag, det franskbygde Airbus A380, sier Hasaas, til Aftenposten.

Flytypen A380 er bygget i flere versjoner, og den største med bare én klasse kan ta opptil 850 passasjerer.