Mandag fikk foreldrene til Erfan Kaedi 18 brev fra Canal Digital kabel i postkassa i Trondheim. Tidligere hadde familien Kaedi fått to brev fra selskapet i forrige uke. Han valgte å ta kontakt med selskapet på Facebook.

«Ikke bare ett brev, men 20 stk av det samme brevet! Noe som har klikket for dere?»

Lik adressa.no på Facebook

Følg Adresseavisen på Twitter

- Klikket for oss

Canal Digital svarte med følgende respons:

«Hei Erfan. Her har det nok klikket litt for oss, og sendt deg en smule for mange brev. Vi jobber med saken, beklager dette.»

- Det kom først to like brev til foreldrene mine i forrige uke. Det sto at de hadde oppgradert netthastigheten, og litt prisinfo rundt dette. Jeg stusset over at det var to like brev, men tenkte ikke mer på det. Så åpnet jeg postkassa i går, og den var helt stappfull. Jeg lurte på hva alle de spennende brevene kunne være. Men så var alle 18 fra Canal Digital, og med likt innhold, sier Kaedi til adressa.no.

- Ikke miljøvennlig

- Hva tenker du om at de sender så mange like brev?

- Jeg vet nå at internetthastigheten har gått opp, humrer han.

Og legger til:

- Det er jo en tabbe, men den er ikke særlig miljøvennlig. Det sto ikke noe sensitivt i brevene, og det er bra, sier han.

- Litt spesielt

Men Erfan er absolutt ikke den eneste som har fått mange brev fra Canal Digital mandag. Maria Helland i Rjukan hadde også full postkasse.

- Brevene er datert 24. juni, men de kom først mandag. Jeg har endret bredbåndsabonnementet mitt, og skulle få en bekreftelse på det. Det kom 16 ganger, forteller hun.

- Helt ærlig så trodde jeg at jeg hadde blitt fakturert flere ganger. Det var litt spesielt å få så mange brev på samme dag, sier hun.

Fikk en bunke med brev

Julia Karlsen Hansen i Fredrikstad ble også overrasket da samboeren kom inn med en bunke brev.

- Jeg lurte på hva i alle dager de drev på med. Jeg begynte å lure på om de hadde lagt inn 12-14 abonnement på meg. Jeg åpnet tre av brevene, og så at de alle var like, forteller hun.

I likhet med Kaedi og Helland sendte hun en forespørsel til Canal Digital på Facebook.

- Jeg fikk raskt svar, og det gikk ikke så lang tid før de svarte at de hadde opplevd en feil på utsendelse av brevene, sier hun.

Følg Adresseavisen på Instagram

Sendte ut 17 brev i snitt

Informasjonssjef Per Aril Meling hos Telenor Norge opplyser at det har vært en «hang up» på en av deres servere 24. juni.

- Det førte til at Canal Digital kabel sendte ut i snitt 17 likelydende brev til om lag 1000 kunder fordelt på hele landet.

Canal Digital sendte i snitt ut 17 brev til om lag 1000 kunder i hele Norge. Foreldrene til Erfan Kaedi fikk til sammen 20 brev. Foto: ERFAN KAEDI
Julia Karlsen Hansens samboer kom inn med en bunke konvolutter. Foto: privat
Maria Helland opplevde å få en bekreftelse på en tjeneste hele 16 ganger. Foto: privat