Redningsleder Ola Vaage i Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) forteller at et Orion-fly fra 333. skvadronen på Andøya vil fortsette med søk etter elektroniske spor utover natt til lørdag. Overvåkingsflyet kan ligge høyt og dekke store områder effektivt.

I tillegg stiller frivillige opp på tre lytteposter gjennom natten. Planene for videre søk lørdag er væravhengige.

- Vi må se det an litt på morgenkvisten. Vi vil antagelig søke med helikopter hvis det blir finvær, men vi vet at det er dårlig vær på vei inn, sier Vaage.

Det er HRS som koordinerer søket etter den savnede piloten som forsvant ved Bjorli i Lesja kommune torsdag kveld. Politiet i Gudbrandsdalen fikk like før klokka 19.19 melding om at seilflyet hadde sendt ut «mayday»-signal.

Utvidet leteområdet

Innsatsleder Haakon Bolstad ga en oppdatering på leteaksjonen i 14-tida fredag ettermiddag.

- Vi søker fortsatt i området Reinheimen. Vi vil søke med fly så lenge det er dagslys. Så lenge det er håp, så leter vi, sier han.

Overvåkingsfly, Sea King-helikopter, brannfly og politihelikopter brukes i søket fredag. Det er også en del private fly som har deltatt i søket, og Bolstad sier at det har vært opptil fem fly i lufta. Han bekrefter at dette er som å lete i den berømte nåla i høystakken.

Leteområdet er utvidet til fjellområdene nord for Bjorli, som Dovrefjell og Sunndalsfjella. I dette området ligger det også store vann, deriblant Aursjøen.

Klokken 18 fredag meldte HRS at en luftambulanse fra Dombås og politihelikopteret leter i et område litt øst for Aursjøen.

Fortsatt håp

Det har vært fine leteforhold, men det meldes om regnbyger mot fredag kveld.

- Vi frykter at flyet har styrtet, men vi håper at han har gjort et nødsprang med fallskjerm og at han er i live, sier Bolstad fredag ettermiddag.

Steinar Øksenholt, daglig leder og fagsjef i Seilflyseksjonen i Norges Luftsportforbund, sier til Gudbrandsdølen Dagningen (GD) at flyet trolig ikke har styrtet i vann og sunket.

- Det er langt mer sannsynlig at seilfly som styrter i vann, flyterenn synker, sier han. Det er mange vann i regionen der seilflyetforsvant. Derfor har det vært spekulert i om flyet ligger i ett avdisse, sier han til avisen.

Politiet opplyser til GD at lytteposter skal opprettes over et stort område natt til lørdag.

Hvitt fly med røde detaljer

Flyet ga sist signaler fra seg da det var 1000 meter over bakken i området Reinheimen, og det kan ha havnet langt unna Bjorli flyplass. Et seilfly kan ha en fart på rundt 200 kilometer i timen.

- Det er utfordrende med så stort søkeområde, og foreløpig bruker vi kun luftressurser. Bakkemannskap er ikke hensiktsmessig akkurat nå, sier Bolstad.

Flyet beskrives som hvitt med litt oransje/røde detaljer. Det har et vingespenn på 15 meter og er rundt 7-8 meter langt. Politiet ønsker opplysninger dersom noen har observasjoner av et slikt fartøy.

Kan ha hoppet ut i fallskjerm

Instruktør Håvard Gangsås ved NTNU flyklubb er til stede på Bjorli flyplass.

- Det er et énseter glassfiber seilfly som veier rundt 400 kilo med pilot, sier han.

Alle seilflygere på dette nivået har fallskjerm på seg når de sitter i flyet. Han har stor tro på at de skal gjøre funn.

- Hvis noe skulle skje mens vi flyr, så kan vi løsne beltet, gå ut av flyet og lande med en vanlig fallskjerm, forklarer han.

Det kan fly rundt fire mil dersom det befant seg på 1000 meter over bakken da det sendte nødsignal. Det vil være avhengig av mot- eller medvind.

- Det er rundt 20 personer med 15 fly her. Halvparten er fra NTNU flyklubb. Vi er sterkt preget når slikt skjer, sier han.

Medlem i NTNU flyklubb

Et Sea King-helikopter og et luftambulansehelikopter deltok i søket fra morgenen av. Fire småfly med base på Bjorli flyplass deltok også. Terrenget består av tett skog i dalbunnen og høyfjell.

Fagsjef Steinar Øksenholt i Norges Luftsportsforbund forteller at de er orientert om hendelsen, og har representanter i Bjorli som bistår NTNU flyklubb og letemannskaper.

- Den savnede piloten er medlem i flere av våre klubber, inkludert NTNU flyklubb. Vedkommende har ved flere anledninger deltatt i klubbens arrangement, sier han til Adresseavisen.

Høstleir

NTNU flyklubb arrangerer en høstleir på flyplassen i Bjorli i Oppland denne uka.

I natt har man vært ute med store bakkemannskap, uten å finne noen spor. Røde Kors, Sivilforsvaret og Norske redningshunder deltok i søket.

- Vi forsøker å danne oss et bilde over hvor flyet kan ha havnet. Vi har noen god søksområder, og så må vi eventuelt utvide hvis disse ikke gir noe funn, sier redningsleder Kjetil Hagen ved Hovedredningssentralen Sør-Norge.

- Erfaren pilot

Fagsjef Steinar Øksenholt i Norges Luftsportsforbund opplyser at piloten er en voksen mann som er en erfaren seilflyger.

- Dette er ikke et arrangement for nybegynnere. Det er for etablerte og godt kvalifiserte flygere. Han er ikke ukjent med å fly i norsk fjellterreng, sier han.

Inge Arnesen i Statens havarikommisjon for transport opplyser at de er klare for å undersøke flyet som raskt som det er gjort funn. De er til stede på Bjorli flyplass.

Få ulykker

Øksenholt forteller at de bistår letemannskap med tekniske opplysninger om flyet, instrumenteringen og pilotens kvalifikasjoner.

- Vi må også ta vare på familien og klubbens medlemmer, understreker Øksenholt.

Flyet som piloten brukte er et moderne seilfly som er mye brukt i Europa og verden for øvrig.

- Det er en anerkjent flytype som blir ansett for å være veldig trygt. Men det er få av disse seilflyene i Norge, sier han.

Ifølge Øksenholt var siste fatale hendelse med seilfly i Norge i 2008. I januar i fjor mistet Arent Arntzen fra Trondheim livet i en seilflyulykke i Sør-Afrika.

- Det er mellom 8000 og 10 000 seilfly-starter hvert år, og etter vår vurdering så kan ikke seilflyging betegnes som høyrisiko. Vi har om lag én fatal ulykke hvert tiende år. Vi jobber mye med sikkerhet og opplæring, og prøver å gjøre det så trygt som mulig, sier han.

I motsetning til motoriserte fly har ikke seilfly noen instrument som varsler hvor flyet er dersom det havarerer. Man kan kun se flyet ved hjelp av visuelt søk.

Instruktør Håvard Gangsås ved NTNU flyklubb er til stede på Bjorli flyplass. Foto: tommy fossum
Innsatsleder Haakon Bolstad håper at piloten har hoppet ut i fallskjerm. Foto: tommy fossum
Det savnede flyet sendte ut nødsignal torsdag kveld. Piloten er medlem av NTNU flyklubb. Foto: TOMMY FOSSUM
Innsatsleder Haakon Bolstad på stedet koordinerer søket etter seilflyet. Foto: TOMMY FOSSUM
Søket blir konsentrert i området som ligger sør og sørøst for Bjorli flyplass. Foto: tommy fossum
En pilot er savnet i Bjorli-området etter å ha sendt ut nødsignal fra et seilfly torsdag kveld. Foto: google maps