Etter Mattilsynets friskmelding av pelsdyrnæringen i vår, har Nettverk for dyrs frihet tatt seg inn på 45 norske pelsdyrfarmer, og anmeldt samtlige for brudd på dyrevernloven.
Endret: 23.08.2009 kl. 19:51
Aktivistene har i sommer tatt seg ulovlig inn på 45 gårder i hele Norge. Ifølge deres egen dokumentasjon, som omfatter 7 000 bilder, fant de skadde dyr på samtlige gårder, melder NRK.
– Mattilsynet utførte i mars og april en tilsynsrunde på norske pelsdyrfarmer. I etterkant har landbruksministeren gått ut og sagt at norske pelsdyr har det bra. Vi vet av erfaring at de ikke har det bra, og vi ønsket å se hvordan det så ut etter at Mattilsynet hadde vært på befaring, sier aktivist Per Arne Tøllefsen i Nettverk for dyrs rettigheter.
Bildene viser blant annet dyr med åpne kjøttsår og avrevne bein.
Organisasjonen mener mange av dyrene hadde alvorlige, ubehandlede skader og at flere av dem burde vært avlivet. De har anmeldt samtlige 45 gårder til politiet for brudd på dyrevernloven, og har varslet Mattilsynet om forholdene.
Tilsynsdirektør Kristina Landsverk i Mattilsynet avslo på NRKs forespørsel å se på bildene aktivistene har tatt.
– Jeg vil si at vi har en god kontroll på denne næringen. Også i forhold til det regelverket vi har, som mange nok er uenige i, føler jeg vi har en god kontroll, sier hun til kanalen.
Diskuter denne saken
Innsendt av melle, 24.08.2009 12:35:38
Lider pelsdyrene? Ja de gjør vel kanskje det? Og kalver som ikke får suge melk av mammaen sin men blir avspist med kunstig "melk" av ei bøtte med smokk pa, de lider helt sikkert. For ikke å snakke om at kua lider, den som står der i en bås og har fått en kalv som blir fratatt dem med en gang fordi vi selv vil ha melken. Og alle de gnu'ene og sebraene som blir jagd på og tatt av løver og hyenaer og krokodiller og spist, de lider også. Men ingen som går i tog for a hindre at det skjer, nei. Hva med løver som blir så gamle at de sulter ihjel? Lider ikke de? Ingen demonstrasjoner der heller. Det kaller vi naturens gang. Og den blander vi oss ikke borti. Selv ikke når bjørn herjer i saueflokken og maltrakterer dem så de ligger i dagevis før de kreperer er det noen som demonstrerer mot sauens lidelser. Og griser da, de lider vel også når de blir tvunget til å stå i en trang bås med eller uten andre griser, og ikke får gå ute og rote i jorda etter røtter og andre godbiter. Hvor mye lider en hest som får et jernbitt mellom tennene og blir tvunget til å gå både hit og dit, i den farten det passer rytteren, og ikke som hesten selv vil? Lider ikke fisken når den får en krok i kjeften når den venter seg en velsmakende mark? Jeg tror det er nokså usannsynlig at den bare blir overrasket. Men er pelsdyrene de utvalgte som ikke skal lide? Er det lov å la det ene dyret lide og ikke det andre? Hvem setter målestokk for hvilke lidelser er tillatelige for hvilke dyr? Må vi fore gaupe med kattemat heretter, så ingen harer lider for gaupens skyld? Eller hindre at pusekatten vår fanger mus, fordi musene lider når de blir lekt med? Forby musefeller, fordi det hender at musene ikke blir drept med en gang, men lider i flere timer før de dør? OK, å holde pelsdyr er kanskje ikke strengt nødvendig. Men er det så sikkert at de lider mer de enn andre dyr som blir holdt fanget i unaturlige omgivelser eller som må kjempe for livet mellom andre dyr? Det er nokså kortsiktig å ville forby pelsdyr, når man ikke forbyr at kuer, geiter, sauer og høns blir brukt som det passer oss, fordi vi vil ha ull, melk, smør, egg og sko. Syns jeg.
Innsendt av posse, 24.08.2009 18:29:44
Bra innlegg, som kanskje vil få noen til å roe seg ned litt, hvis de er istand til å forstå innlegget:-)
Innsendt av H. T. , 24.08.2009 16:46:15
Milde måne for et innlegg.
Hvis du leser artikkelen, ser du at den gjelder anmeldelser for brudd på dyrevernloven ved at pelsdyr bl.a. er funnet i bur med åpne kjøttsår og avrevne lemmer.Artikkelen gjelder ikke spørsmålet om å forby pelsdyroppdrett. Allerede av den grunn er innlegget ditt skivebom.Verre er det imidlertid at du ikke evner å forstå at folk må behandle dyr skikkelig. Logikken din er visst at når ville dyr lider i naturen, kan husdyr like gjerne lide under vår varetekt. Om du virkelig mener dette, må det være noe galt fatt med deg.Innsendt av heidaaa, 24.08.2009 15:54:59
hjelp
Vi kan jo like gjerne avskaffe skolene i norge, for de har jo ikek skoler i afrika.Vi trenger ikek ha eldreomsorg i norge heller, for det har de ikke i afrika.Og så kan vi starte krig i norge, for det har de i irak.Like dumme, meningsløse sammenligninger hver eneste gang.Trøste meg med at du sikkert ikke er gamlere enn 12 år :)Pelsdyrindustrien som var tema her lille venn, så prøv å hold deg til saken ;)Innsendt av ome, 24.08.2009 09:58:22
Dette ser ut som gamle bilder som er tatt frem igjen. Dyrevernalliansen har lovt ut en dusør på kr 10000.- til den som skaffer bilder som viser dårlige forhold i pelsdyrnæringa
Innsendt av Ole Hansen, 24.08.2009 04:44:22
Jeg gir ikke penger.Jeg støtter ikke aktivt. Men jeg koser meg hver gang pelsdyrbransjen rammes av en eller annen aksjon. For er det noen som er terrorister her så er det ikke de som ønsker å legge ned denne næringen; terroristene er oppdretterne selv, sett fra dyrenes synsvinkel og sett fra dyrevernlovens synsvinkel.
Innsendt av Gift med en pels dyr farmer., 24.08.2009 18:33:48
Kom inn idette miljøet for 7 år siden, hadde ikke noen forhånds tilhørighet til miljøet, Men en ting er sikkert , jeg er vokst opp med dyr og er glad i dyr. Og jeg er ikke enig i det at alle som driver med pelsdyr er mishandlere.Uanstt hvilken bransje du ser på er der SVIN, men det er ikke dermed sånn at alle er det.Er i revefaren jeg med jevne mellomrom , og jeg ser ikke dyr som lider.Det finnes altids folk som torturerer både dyr og mennesker, men heldigvis er det ikke dermed sånn at alle gjør det;Jeg ser det sånn.Og det er sånn jeg opplever pelsdyr næringen der jeg bor.
Innsendt av nemesis, 24.08.2009 02:17:11
Jeg kan ikke noe for det men jeg tenker umiddelbart på fabrikerte "bevis" når jeg hører om slike "raid" og denne typen grupper. Dette kan de i stor grad skylde seg selv for pga alle gangene de har ropt "ulv ulv".
Om jeg selv hadde hatt en gård hadde det ikke fallt meg inn å drive på med pelsdyroppdrett og de første tankene mine er ikke positive til denne typen drift heller. Men jeg innser at jeg ikke har noen erfaring eller ekspertise på området, jeg har ikke engang noensinne sett en slik gård. Jeg har derimot en sunn skeptisisme når det kommer til det jeg kaller "troende" og ekstremister. Altså personer som mener de har så "rett" at alt kan forsvares såfremt de når sitt mål. Hadde det vært norges vetrinærforening som uttalte dette hadde jeg i større grad ansett de som en troverdig part. Derimot dyreforeninger som ønsker å forby alt dyrehold, både katter, hunder og krever at alle og enhver skal bli veganere fordi alt annet er dyremisshandling. Vel da kommer den nevnte skeptisisme frem.Jeg hadde ansett Dagbladet som en mye mer respektabel avis og med bedre kildekritikk om de valgte å skrive "som DE MENER dokumenterer omfattende dyremisbruk". Jeg skjønner godt at folk utenfor Oslo føler at det sitter personer som lever sine skjermede urbane liv og nyter sin latte mens de synser om dyrehold som de selv aldri har vært i nærheten av. De fleste innser ikke at foreningen de støtter og snakker så varmt om jobber for å forby lille Mons, å sette seg inn i hva man står inne for er jo ikke så viktig, bildene de viste frem var jo så fæle, de må jo ha rett!Kontroller og gode retningslinjer og la markedet bestemme. Om ingen kjøper denne typen pelsprodukter vil produksjonen stoppe opp. Inntil da er det bedre for disse "dyrevernerne" å jobbe med ærlige midler mot borgerne. Man må huske det at disse organisasjonene er mot all type dyrehold. Det betyr at selv om de holdt/holder seg innenfor retningslinjene til Mattilsynet mener de at pelsdyroppdrett er tortur og dyremisshandling. Hvorfor skal man da tro at de har rent mel i posen når de vet at de ikke vil oppnå nå hvis de ikke klarer å "bevise" horibelt dyrehold.Innsendt av ola bonde, 24.08.2009 01:29:14
seriøst komme og si at norske bønder er late og bortkjemte,??? kom og jobb t mæ en dag også vil æ sje at du e dæ sjøl etterpå?, enig at pelsdyr næringa kunna hadd en oppstrammer men mange driver faktiskpelsdyr næring på riktig måte!, dere som klager e jo f*** mæ like sløve som ikke har bedre å gjør enn å demonstrere og si va vi gjør feil!,,, dere har ikke peiling på va dyrehold inebærer,! har gått 7 å skole for å bli så flink som mulig og alle dyra mine har d bra, skaff dere et liv!
Innsendt av Oda, 23.08.2009 23:43:03
Hva kan en vente, fra fylket, som har spesialisert seg på dyretortur...annet enn krampaktig forsvar for næringen..men forsvarerene av dyretorturen må likevel jevnlig minnes på at folk flest er imot dyreplageriet som drives i stor skala i disse fylkene.... det er trist..at en ikke klarer finne på annet enn å plage dyr på det groveste for å ha et levebrød, synd at politikerne i fylket ikke retter ryggen og setter foten ned for en skammelig næring..synd og skam...rart vi har politikerforakt ?
Innsendt av Odin, 23.08.2009 22:08:12
Disse selvutnevnte aktvistene er ikke mere troverdig enn taliban. No må media slutte å formidle deres budskap. Kansje det er på tide å sette disse aktivistene til å drive pelsdyrnæring, mjølkeproduksjon og egg/ kyllingproduksjon og dei skal leve av det. Hvist ikke dei har prøvd det- Hold kjeft for mat skal dere ha, sko av lær, belte av lær, skinnmøbler mm. det skal dere ha men aksjonere mot næringen gjør dere. Så kansje det er på tide at den som er medlem i slike selvoppnevte aktvistgrupper ikke får kjøpe mat, for det som kommer fra utlandet er enda verre
Innsendt av Tore Tømmerdal, 23.08.2009 21:58:54
Ellers ikke verd en kommentar !
Innsendt av heidaaa, 23.08.2009 21:57:01
Så i realiteten så er dette et grovt lovbrudd, ikke bare fra pelsdyrfarmene, men også mattilsynet, som har unviket fra loven.
Dette er et stort eksempel på at så lenge vi har pelsdyrfarmer, vil man aldri få kontroll over dyrenes ve og vel. Man kan nemlig ikke stole på mattilsynet heller.Synd at dyrevernsaktivister må gjøre jobben for "utdannede" "fagfolk"Så stortinget, nå vet dere hva dere skal gjøre: avskaff hele dritten, så forsvinner dette problemet. Hvorfor i all verden har dere ikke gjort det tidligere?Innsendt av Tore Tømmerdal, 23.08.2009 21:17:40
Pelsdyrnæringa er en god næring i våre bygder, som skaper store verdier. Og oppdretterne er meget dyktige og ansvarsbeviste. Nå er vel disse aktivister så opptatt av sin egen virkelighet, at de ikke har peiling på dyreverdenen, enten det er husdyr eller ville dyr. At et dyr har et sår, er vel helt naturlig, enten det er husdyr eller ville dyr. Det er også helt naturlig med en del sykdom og død. Men når man ikke har arbeidslivserfaring og lever i sin egen drømmeverden, og ikke har noen respekt for verdier, så holder man på å dumme seg ut som disse aktivistene. Ramp er vel mer et dekkende ord for disse !
Innsendt av heidaaa, 23.08.2009 22:14:51
du er vel oppdretter selv du!! ingen andre, enn de som får penger fra industrien, forsvarer den!!
Innsendt av Strid, 23.08.2009 22:49:39
Jeg tjener ikke ei krine på pelsdyrnæringen, men likevel støtter jeg den helt og fullt.
Hva er mer naturlig å varme seg i under den sprengkalde norske vinteren men isholke og sure kuldegrader, enn en tykk og varm pels? De fleste vet jo at de syntetiske fibrene ikke varmer, eller har de samme varmeisolerende egenskapene som en god og lun pels.Og dessuten så er framstillingen av syntetfibre direkte stygg i mot naturen med forurensende kjemikalier. Jo da, kan du si, garvestoffene pelser settes inn i er ikke så gode mot naturen de heller, de fleste av de. Men! Det finnes garvesyrer framstilt av naturlige råvarer! Nope. Jeg takker meg heller til en naturlig varm pels, enn syntetfibre som både ved framstilling, og destruksjon skader naturen og miljøet. En annen ting jeg tar meg i å stusse på, er at disse dyrevernsfantastene ikke demonstrerer ved skobutikker, men kun utenfor pelsbutikker. Vet dere ikke hvor mange sko som er laget av skinn flådd rett av kroppen på et dyr? Vel og merke et dødt dyr, men det er vel godt? At norsk pelsdyrindustri ikke flår levende dyr, mener jeg. Eller hva?Hva trodde du oldemora di varmet seg i gjennom vinterens kalde rov? Ei bommulskåpe? he he he -Nei jasså, kledte hun seg i pels? Uff, spytt i lufta, så ille. Eller var det ok at de gjorde det før, men ikke at de gjør det nå? I så fall, hvorfor det da? Fordi vi har naturuvennlige syntetstoffer som skader naturen grovt vi kan bruke i stedenfor, slik at lille reven kan leve? Lenge leve den reven du. Rød og lur lusker den i skogkanten, om den hadde vært født der da, og ikke i et trygt og passe trangt bur.Vi har jo alle hørt om fantastene som slipper løs oppdrettsdyr, og tror de har reddet lille reven. Men reddet den til hva? Jo, til den sikre død i skogkanten. Disse dyra kjenner jo ikke til annet enn det trygge buret sitt hvor de får både mat og drikke servert uten den minste anstrengelse annen enn den det koster å stappe i seg godsakene.Så er det også slik da du, at om pelsdyroppdretterne vanskjøtter dyra sine, så forringes pelskvaliteten, og de får lite betalt for pelsene. Så alt i alt tror jeg nok at det er de færreste som lar dyra sine lide nød. De trenger jo inntekten det gir, så da vansmekter de nok neppe de søte firbente pelsgiverne i koselige små bur.Hipp hurra for pelsdyroppdrettere som virkelig vet hva som varmer en kald skrott!Innsendt av H. T. , 24.08.2009 17:06:52
Pels er bedre fordi syntetiske klær er naturskadelige? Virkelig?
Jeg vet ikke hva slags naturskade som oppstår ved produksjonen av en syntetisk vinterjakke, men man slipper iallfall at X dusin dyr lever hele livet i små bur før de slaktes og flås (hvis de ikke har dødd av åpne kjøttsår og avrevne lemmer innen den tid, da). Noen ville kalle dét naturskadelig.Men du har rett i at det er tull å være imot pels. Det blir som å være imot skinn.Jeg tror imidlertid poenget ikke er at det er noe galt med pels, men derimot med dyrenes levevilkår. Man kan med god samvittighet kjøpe pels som kommer fra ville dyr eller f.eks. sau/rein. Men å kjøpe pels som kommer fra dyr som er "ment" å skulle leve fritt, men som holdes fanget i bur, gjerne under store lidelser, finner jeg umoralsk. Da bruker jeg heller vanlig vinterjakke eller ullfrakk.At pels skal holde høyere kvalitet enn moderne klær, stemmer forresten ikke. Pels er tvert imot mye tyngre, og isolerer neppe noe bedre. Mye dyrere er det, også.Innsendt av heidaaa, 24.08.2009 15:51:46
Ja det stemmer nok det du sier, at de færreste dyra lider. For herregud, alle kjæledyr får jo et sår i ny og ne! Det er jo bare å se på bildene
Hmm ja og det var et utrolig godt poeng dette, med at min oldemor sikkert brukte pels. For da hun levde, så valge de jo pelsen foran det syntetiske da også, så hvorfor ikke fortsette sånn?Når vi først er igang, hvorfor ikke bare la bilen stå hjemme, å kjøre hest og kjærre til jobb? Da kan du jo sitte der, å varme deg i den fantasiske likposen din, og tenke over hvor herlig det er å ikke ha bomullskåpe hahahahaNei, du må være psycho. Det er det eneste svaret jeg har ditt ditt meningsløse tomme innlegg, som ikke sier annet enn at du er ei grå gammel ******** som sitter i stolen sin, bruker produkter som er testet på dyr, kjøper deg pelskåper (tydeligvis) og sikkert stikker en tur i skogen med hagla og skyter det første du ser til middag. Kos deg videre oldis, men de nyere tidene inkluderer ikke pelsdyrfarmer ;)Innsendt av Bamsemums, 24.08.2009 09:38:39
Naturlig varm? Pels er et udugelig stoff og det er ikke uten grunn at stort sett alle militære grener som oppererer i kalde strøk, og folk som drar til sydpolen og nordpolen ikke bruker pels lengere siden det finnes mye bedre alternativer.
framstillingen av pels er direkte stygg mot naturen med forurensende kjemikalier og avfall.Hvis man går tilbake i tiden til hva forfedrene våre drev med kan man "forsvare" det meste av idiotisk oppførsel.Innsendt av Strid, 24.08.2009 10:46:04
Nå fikk du meg til å bryte ut i ei lita latterkule, Bamsemums.
Pels et udugelig stoff?LolSiden tidenes morgen har pels vært det mest naturlige varmekledet for mennesker. Så udugelig og skadelig mot naturen?Jo da, som jeg skrev er garvestoffer ikke så flotte, men sjekk ut hva de bruker av kjemikalier til fremstilling av syntetfibre, du, så ser du straks hva som er mest naturvennlig, nemlig pels.Alle burde bruke pels i vinterkulda.
