- Rapportér hull i veiene

Et nytt nettsted oppfordrer folk til å rapportere lokale feil og mangler. De sender klagen din videre til rett sted.

Saken oppdateres.

Nettstedet www.fiksgatami.no ble lansert mandag. Her kan hvem som vil rapportere inn feil og mangler i lokalmiljøet som de synes bør rettes opp.

- Man kan rapportere om hva som helst. Det er ikke kun hull i asfalten og manglende snøbrøyting som kan rapporteres, sier Christer Gundersen, fungerende direktør i Friprogsenteret .

Klager fra Trondheim

Etter at tjenesten har vært i drift noen timer er det allerede flere som har lagt inn meldinger fra Trondheim.

En skriver for eksempel: «Veien er i meget dårlig forfatning langs trikkeskinnene i Kongens Gate og Ilevollen. Spesielt store hull og sprekker finner man ved Skansen». Under rapporten står det at den er videresendt til Trondheim.

- Det betyr at systemet har videresendt en e-post med rapporten til Trondheim kommune. Om man rapporterer inn et tog-problem vil e-posten sendes til NSB, sier Gundersen til adressa.no.

Oppfordrer til selvfiksing

Men det er ikke bare de offentlige instansene som kan være med å løse saker.

- Det går jo fint an å fikse problemer selv. Trenger benkene i parken litt snømåking kan jo hvem som helst gjøre jobben. Man trenger jo ikke vente på at en kommuneansatt skal gjøre det. Så kan man gå inn på nettsiden å fortelle at saken er løst. Dette er helt nytt og er på mange måter som å flytte litt av saksbehandlingen ut til innbyggerne, poengterer Gundersen.

God respons

Det er Norwegian Unix User Group (NUUG) som har lansert nettsiden. Prosjektet er basert på fri programvare og teknologien er utviklet i samarbeid med det engelske prosjektet FixMyStreet . FixMyStreet i England mottar rundt 2000 meldinger pr. uke.

- Prosjektet er finansiert av midler fra regjeringen. Vi skal ikke tjene penger på dette. Vi valgte også å utvikle tjenesten uten å spørre kommunene om de ville være med. Hadde vi gjort det hadde ikke tjenesten sett dagens lys før 2020. Vi bare viser frem hva som er mulig, så kan man videreutvikle konseptet etterhvert. Allerede er pågangen større enn forventet. Jeg tror folk har ventet på et slikt nettsted, avslutter Gundersen.

Positiv bydriftssjef

Bydriftssjef i Trondheim kommune, Svein Ekle, er meget positiv til det nye nettstedet.

- Umiddelbart tenker jeg at dette er et flott tilbud. Alt som letter publikums kontakt med oss er bra, mener Ekle.

- Men vil disse henvendelsene bli tatt hånd om?

- Ja, selvfølgelig. E-postene vil jo havne i vårt postmottak. Der blir det sortert til rett avdeling og til den som er ansvarlig. At det nå vil komme noen flere meldinger ser vi bare positivt på, sier Ekle.





Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?