Marit Arnstad har fått kritikk for å være passiv i saken, men sier at hun nærmest har vært i daglig kontakt med svenskene for å finne en løsning.

Aftenposten skrev i går at en svensk dom gjør at norske semitrailere og vogntog ikke lenger kan kjøre inn i Sverige, fordi de er for lange. Geir A. Mo i Lastebileierforbundet krevde at samferdselsministeren satte seg på et fly til Stockholm umiddelbart for å løse saken, og mente hun var for passiv i saken.

- Dette dreier seg om en rettsavgjørelse. Det gjør det krevende for politiske myndigheter i Sverige å finne en løsning, noe det også ville gjort i Norge. Men vi trenger å få løst dette problemet så fort som mulig, sier Arnstad til Aftenposten.

KrFs Knut Arild Hareide, som leder Stortingets transportkomité, er også kritisk til statsråden, og Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud henger seg på.

- Ministeren må engasjere seg personlig i saken, for å vise at dette er en viktig sak for Norge, sier Hareide.

Selv om det er en dom som har ført til endringene, er Hareides oppfatning at det vil være mulig å få et unntak fra EU-reglene. Det tror Hoksrud også.

- Det er flott at Arnstad har skrevet brev til sin svenske kollega. Men hun må gjøre enda mer, og det må skje kjapt. Dette kan fort koste næringslivet milliarder av kroner, og føre til konkurser.

Engasjert fra første dag

Arnstad sier hun har engasjert seg i saken fra første dag.

- Vi har hatt løpende kontakt med svenskene siden vi fikk beskjed om at et vogntog var stanset for halvannen uke siden.

Hun forteller at hun har gjentatt sitt budskap nesten hver dag siden det, og vil fortsette til de finner en løsning. Også Danmark presser på for å løse problemet.

- Det er uforståelig at man skal endre et system som fungerer godt. Det er både upraktisk og uøkonomisk, og det skjedde uten forvarsel.

Hannes Holmer, som er pressekontakt for den svenske transportministeren Catharina Elmsäter-Svärd, hadde ikke noe nytt å melde til Aftenposten i går.

- Vi jobber fortsatt med å finne en løsning, og er innstilt på å klare det, gjentar han.

Reduserer lasten

De nye reglene får alvorlige konsekvenser for norske transportfirmaer. Eirik Graarud, daglig leder i Graarud transport i Fredrikstad, sier at de fra i morgen av vil begynne å redusere lasten i sine biler. De transporterer mye til området rundt Göteborg og Uddevalla. Informasjonssjef Einar Spurkeland i transportfirmaet Schenker peker på at også finske og danske biler rammes, samt norsk trafikk til Finnmark som går gjennom Sverige.

- Dette får dramatiske konsekvenser for næringslivet over natten.

Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk, tror på en løsning i løpet av to uker. Han skryter av Arnstads innsats.

- Her står vi på samme side alle mann. Den svenske regjeringen må gjeninnføre ordningen med at de nordiske landene aksepterer hverandres regler.