Folk flest har gjennomgående svært høy tillit til tannlegen sin. Det går fram av en ny kundetilfredshetsmåling som EPSI Norge har gjort. Med en kundetilfredshet på over 80 poeng danker tannlegene ut både sykehus og legesentere.

I målingen benyttes en indeks med en verdi mellom 0 og 100, ikke prosentverdi. Jo høyere verdi desto bedre anser kundene at deres krav og forventninger oppfylles. En indeksskår på 80,5 betyr at kundetilfredsheten er meget høy.

Styrker NTFs måling

Dette bekrefter, ifølge Arnt Einar Andersen, leder i Sør-Trøndelag tannlegeforening, resultatene fra en undersøkelse Norsk Tannlegeforening, NTF, gjennomførte tidligere i år.

- Også denne viste at norske tannleger har et meget godt omdømme. Hele 82 % anga å ha et godt eller meget godt inntrykk av tannleger. Nordmenns inntrykk av norske tannleger er dermed på nivå med deres oppfatning av anerkjente merkevarer som IKEA, NRK, Coop og Tine, som toppet omdømmelisten i «Profil norske bedrifter 2011» med hhv. 83, 82, 81 og 80 %.

- Betyr mye for oss

- Den enkelte pasients opplevelse hos tannlegen er avgjørende for hva slags tillit befolkningen har til oss som yrkesgruppe. Vi vet at tannbehandling gir assosiasjoner som er alt annet enn hyggelige, så at vi klarer å skape et klima der pasientene våre har tillit til oss er veldig viktig. Samtidig er det viktig for oss å tenke nytt og utvikle tannhelsetjenesten videre, gjennom å vise fram hvilken rolle vi har i norsk helsetjeneste og hva vi kan gjøre for folks helhetlige helse.

Hvert år bevilges 1,5 milliarder til tannpleie over helsebudsjettet, og over 90 prosent av befolkningen går regelmessig til tannlege. Andersen peker på flere årsaker til at det er vanskelig å få tak i de siste 10 prosentene.

- Vakum i 20-30 årene

- En del lider av frykt for tannlegebehandling, noen mennesker er ikke i stand til å ta vare på seg selv og egen helse, og andre finner ikke økonomi til tannbehandling. Vi ser dessuten at det oppstår et vakum i aldersgruppen 20-30 år. Alle får gratis behandling fram til fylte 18 år, og deretter 75 prosent rabatt fram til de fyller 20 år. Én av årsakene til at de faller utenfor i denne perioden, er at de er vant til å få innkalling og ikke er vant til å oppsøke tannlegen på eget initiativ. Dessuten er de fleste midt i studieperioden med dårligere råd, tror Andersen.

- Rundt 90 % av befolkningen går regelmessig til tannlege, og de aller fleste tar god tannhelse som en selvfølge i dag. Noen grupper er likevel ekskludert fra denne selvfølgen, og disse ønsker vi å nå fram til. Da er det godt å vite at folk flest har tillit til oss, slik disse undersøkelsene viser. Det gjør jobben lettere, sier lederen i Sør-Trøndelag tannlegeforening.