I ettermiddag kom beskjeden fra de rødgrønne regjeringspartiene: Det blir ingen kraftig liberalisering av de strenge reglene mot privat snøscooterkjøring ute i naturen slik snøscooterfolket og noen partier har ønsket.

Forsiktig åpning

Både Frp, Høyre, men også Senterpartiet har i vinter stått hardt på for et langt mer liberalt regime for snøscooterkjøring ute i naturen.

Dette blir det ikke noe av, fastslår miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) overfor adressa.no

– Flere skal få kjøre snøscooter ute i naturen. Men vi ønsker en stram ramme rundt dette, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) til adressa.no.

«Svenskekjøring»

I et forslag som regjeringen nå i ettermiddag varsler at de vil sende på høring, legger man likevel opp til noe oppmyking fra dagens regler:

* Dagens forsøksordning, der åtte kommuner har fått lov til å etablere faste snøscooterløyper for fritidskjøring etter plan- og bygningsloven, utvides til å gjelde 40 kommuner, etter søknad. Forsøksordningen skal vare i fire år fra 2014.

* Regjeringen åpner for «svenske-kjøring». Det betyr at kommuner som grenser til Sverige og Finland skal få lov til å etablere tilførselsløyper inn til scooterløypene i nabolandene.

*  Regjeringen åpner for at adgangen til næringskjøring utvides til også å gjelde fornøyelseskjøring. Det betyr at snøscootersafari langs løype kan bli en del av tilbudet i påskefjellet.

Nei til frislipp

Opplegget som regjeringspartiene presenterte nå i ettermiddag er et svar på Frps forslag i Stortinget om en liberalisering. Frp vil gi en generell åpning for alle landets kommuner til å anlegge  snøscooterløyper for fritidskjøring.

– Vi i Senterpartiet er fornøyd med forslaget vi nå sender på høring. Heller ikke vi vil ha frislepp. Her gir vi en styrt åpning for kjøring i områder der interessen er stor og behovet for å utvide næringsgrunnlaget størst, sier landbruksminister og nestleder i Senterpartiet,  Trygve Slagsvoll Vedum.

Mange restriksjoner

De rødgrønne planlegger å sende med et sett av vilkår og regler for å etablere kjøreløyper.

* Alle løypeetableringer må konsekvensutredes og ta hensyn til friluftsliv og naturmangfold.

* Det blir forbud mot etablering i verneområder, villreinområder og områder viktige for sårbare fugler og dyr

* Det blir også forbud mot å legge løyper i områder som er viktige for friluftsliv.

– Vårt opplegg er det som må kalles omforenet. Det er mange som er opptatt av denne saken, samtidig er det på det rene at snøscooterkjøring utfordrer miljøet, sier Arbeiderpartiets fraksjonsleder Eirin Sund.