Eliteuniversiteter verden over legger ut åpne, gratis kurs på nettet. Alexander Kabanov (27) er en av rundt fire millioner studenter som benytter seg av tilbudet.

Ved siden av fulltidsjobb på Knarvik, studerer Kabanov ved universitetene i Pennsylvania, Georgia og Michigan. Han går på forelesninger, leverer oppgaver og diskuterer fagene med medstudenter, som en hvilken som helst annen student.

Men alt skjer på nettet, og foreleseren har han i lommen, skriver bt.no.

- Professoren legger ut videoer og oppgaver. Jeg følger forelesninger mens jeg tar bussen, lager mat, trener eller står i kø. Er du motivert, kan du lære utrolig mye på denne måten, sier Kabanov.

Internasjonal trend

MOOCs - Massive Open Online Courses - er det store, internasjonale nyordet innen høyere utdanning. Mens vanlige nettstudier koster penger og har begrenset opptak, er MOOC-ene gratis og åpne for alle. En milliard mennesker er et tastetrykk unna universiteter som Harvard, Massachusetts Institute of Technology (MIT) og Stanford.

Nettstudier er fremtidens utdanning, tror Kabanov.

- Det er enklere, raskere og mer effektivt. Jeg føler at jeg lærer mer på denne måten enn på vanlige studier, sier han.

Trenden er kommet til Skandinavia. Københavns Universitet er blant dem som tilbyr nettstudier. Alytiker Ståle Økland i Global Retail Trends tror dette kommer til Norge også.

NTNU først ut

- Dette må ses litt i sammenheng med andre trender, at vi er tilgjengelige og internasjonale hele tiden. Norge vil nok følge etter, men slike ting skjer gjerne langsommere enn mange tror, sier Økland.

Etter alt å dømme blir NTNU først ut. Her holder professor Arne Krokan på å utvikle MOOC-en «Teknologiutvikling og samfunnsendring».

- Det skjer en revolusjon innen utdanning, og det er altfor lite oppmerksomhet om dette i Norge, sier Krokan.

Også June Breivik, utviklingssjef i BI, mener det er på høy tid at norske utdanningsinstitusjoner kommer på banen.

- Norske institusjoner vil merke konkurransen fra det globale tilbudet på en helt annen måte enn før. Selv om tilbudet kommer i USA er det like tilgjengelig for norske studenter, sier Breivik.

-Venter nedleggelser

Krokan og Breivik er ikke alene om å bruke sterke ord. I amerikanske og britiske medier går mange lengre. Denne uken advarte den britiske tenke­tanken the Institute for Public Policy Research (IPPR) mot masse­nedleggelser av utdannings­institusjoner, melder BBC.

Økland tror ikke åpne online-tilbud vil føre til masse­nedleggelser i Norge.

- Jeg tror mange vil se på det som et supplement til utdanningen, heller enn en erstatning. Kursene kan også fylle et hull som universitetet ikke dekker, for dem som ønsker mer fleksible løsninger, sier Økland.

- Helt klart. Spesielt vil det bli færre av dem som er lite effektive og ikke følger med i utviklingen. Ta for eksempel NTNU, som er veldig anerkjent. Jeg vil heller velge en MOOC ved NTNU enn å studere ved et mindre kjent universitet.

Viserektor og rektorkandidat ved Universitetet i Bergen, Kuvvet Atakan, har digitali­sering som en av sine kamp­saker. Men han tror ikke MOOC er veien å gå for UiB.

- Kanskje noen institusjoner vil være interessert i å gå den veien. Vi er mer opptatt av å digitalisere utdanningen for våre egne studenter, sier Atakan.

- Det digitale kan være gode hjelpemidler, men jeg mener det må fungere sammen med fysisk tilstedeværelse i et læringsmiljø også i fremtiden, sier han.

Atakan frykter ikke den internasjonale konkurransen fra de store leverandørene av åpne nettstudier.

- En formell grad ved universitetet vil fremdeles være viktig for regionen, for landet og for samfunnsutviklingen som sådan.

Jill Walker Rettberg, professor i digital kultur og en del av Atakans rektorteam, synes det er spennende å se hvordan MOOC-tilbydere utfordrer andre til å utnytte teknologien.

- Jeg synes det er fantastisk at man legger til rette for at folk skal få tilgang på kunnskap og informasjon på denne måten. Samtidig tror jeg studenter går på universitetet for å være en del av et læringsmiljø. Mulig­heten for direkte tilbake­melding fra læreren, samt å delta i student­aktiv forskning, har man ikke i samme grad med nettstudier, sier hun.

Og slår fast:

- Selv om Universitetet ikke er i gang med MOOC nå, er vi med på mange andre bølger. Så vi henger ikke etter.