- En karamell frappuccino til Sarah!

Vi er på en av Starbucks travleste kafeer midt i tjukkeste London. Men bak kaffemaskinene står tre nordmenn, skriver aftenposten.no.

Marte Marlene Johansen, Christina Dalnoki og Stian Svang Pedersen er tre av butikksjefene som nå skal være med å rulle ut Starbucks i Norge. I hele vinter og vår er de blitt kurset og drillet i historie, kaffeteori, merkevarebygging og ledelsesstrategi på «Starbucks-skolen» i London. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når kaffegiganten har bestemt seg for å erobre Norge – og vinne kaffekrigen.

Startskuddet

Starbucks har i vel et års tid hatt en liten fot innenfor Norges grenser – på Gardermoen. Men det er bare som en smakebit å regne. For det er et annet selskap som har fått eneretten til å etablere og drive Starbucks i Skandinavia: Jens Ulltveit-Moe's Umoe, gjennom datterselskapet Umoe Restaurants.

I løpet av noen uker vil snorene klippes og den første ekte Starbucks-kafeen åpne på Oslo City. Den skal bli selve flaggskipet. Deretter skal resten av Norge erobres: Trondheim, Bergen og Stavanger. Så begynner jakten på "de gode beliggenhetene": steder hvor mange mennesker passerer i løpet av en dag. Starbucks-strategene vet nøyaktig hvor de vil, men mange av drømmestedene er allerede opptatt. Derfor vil de heller ikke røpe hvilke steder eller byer de sikler på – før de har sikret seg byttet.

- Målet er å bli markedsleder innen tre år, har Jens Ulltveit-Moe proklamert. Det ligger an til en regelrett kaffekrig når Starbucks nå skal ta igjen det tapte og angripe allerede godt etablerte kaffekjeder som Kaffebrenneriet, Wayne's Coffee og Espresso House.

Bakpå?

- Hvorfor i all verden har det tatt så lang tid før dere forsto at Norge var et attraktivt marked?

- Nei, det må du nesten spørre Starbucks om, sier mannen som har fått hovedansvaret for å lede satsingen i Norge, direktør for Starbucks Skandinavia, Joannis Vendrig.

- Men det er ingenting som tyder på at vi er håpløst sent ute. Faktisk tror vi markedet er i en tidlig fase. De siste årene har det vært en formidabel årlig vekst i kaffemarkedet på 25 prosent. Det kommer til å vokse videre, og det er plass til flere aktører, tror Vendrig.

Dessuten: Norge ligger helt på verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking.

Ikke redd for Starbucks

Norges største kaffebarkjede, Kaffebrenneriet, frykter ikke konkurransen fra Starbucks.

- Det er en kvalitet på kaffen  i Oslo og Norge som det er vanskelig å konkurrere med. Norske kunder er veldig kvalitetsbevisste, sier Steinar Paalsrud, gründer og eier i Kaffebrenneriet.

Han anslår at kjeden hans omsatte for 160 millioner kroner i fjor.

- Starbucks vil bidra til at det blir solgt et større antall kaffedrikker i Norge og sørge for til at flere unge begynner å drikke kaffe. De kommer til å bli en stor aktør, men det vil også være god plass til de eksisterende kjedene, tror Paalsrud.

Smaken av suksess

Starbucks er rimelig sikre på at de vil lykkes i Norge. Men de overlater ingenting til tilfeldighetene. Norgessatsingen er blitt fulgt med falkeblikk fra toppledelsen i USA, og Starbucks hadde endog spioner på anonyme besøk på internkursing hos Umoe Restaurants i flere omganger for å sikre at dette var en organisasjon skikket til å ivareta merkevaren.

Deretter ble toppsjefen beordret til kursing i London. Så fikk neste ledd reisepass: Alle kjedelederne ble sendt på et 12-ukers intensivt kurs.

- Ja, vi er blitt drillet i alt fra visjoner til kaffebønner, sier Christina Dalnoki (26).

- Vi har vært i London i fire omganger, 10 dager hver gang. Jeg er imponert over hvor seriøst selskapet tar dette med opplæring og merkevarebygging, sier Stian Svang Pedersen, og får bekreftende nikk fra Marte Marlene Johansen.

Da Aftenposten treffer de norske butikksjefene, er de nesten "ferdigutdannet" og utplassert på ulike Starbucks-kafeer rundt om i London. Denne onsdagen er de i Vigo Street. En kaffebar mange nordmenn garantert også har vært innom. Den ligger sentralt mellom Regents Street og ungdomsmekkaet Abercrombie&Fitch i Mayfair.

Opplæring

Læringskurven for Starbucks-disiplene er bratt: Første del er baristatrening. Det forventes at alle lederne skal kunne håndverket. Deretter er det intensivkurs i økonomi, ledelse, personal, helse og sikkerhet. Så skal Starbucks-historien drilles inn. Nåde den som ikke kan sin "Starbucks-bibel".

- Jo da, den sitter nå, sier Marte Marlene.

- Det startet i Seattle i 1971. Da hadde gründer Howard Schultz kommet hjem fra et fra et opphold i Italia hvor han fikk øynene opp for den nye måten å nyte kaffen på. Italienerne brukte kaffebaren som "the third place" – et sted mellom jobben og hjemme – et fristed hvor de kunne koble av og være sosiale. Schultz ville at amerikanerne skulle gjøre det samme, forklarer hun. Resten er historie.

Når historien og kaffekunnskapene er drillet inn, starter siste økt for kjedelederne: De blir utplassert i kaffebarene og må både lage både kaffe og servere kundene.

Unikt

- Norge har allerede mange og gode kaffebarer. Hvordan skal dere klare å overbevise nordmenn om at Starbucks er et bedre konsept?

- Vårt inntrykk er at folk fortsatt er ville etter Starbucks. Jeg kjenner folk som reiser til Gardermoen bare for å kjøpe Starbucks-kaffe, sier Marte Marlene.

- Jeg tror kundene liker opplevelsen av at Starbucks er lik over hele verden. Man føler seg hjemme. Man vet hva man får, sier Christina.

- Og så har vi har et mer personlig forhold til kundene. Dessuten vil vi aldri klage på at kundene velger å sitte på Starbucks hele dagen, eller bruke oss som lesesal, gliser gjengen som nå gleder seg til den offisielle åpningen av Starbucks-eventyret i Norge.