Klasse 6B på Eiksmarka skole jubler hver gang de får høre at de skal spille dataspill i timen, skriver aftenposten.no.

Hanna Cecilie Wicklund og resten av klassen sitter med øretelefoner foran hver sin PC. Dataspillfiguren hennes møter på et dyr som spør om spør om hjelp til å lese statistikk. Hun skal plassere riktig tall til riktig søylediagram.

- Det er kjempegøy. Det er helt annerledes enn de oppgavene vi gjør i boken, sier hun.

11-åringen kan samarbeide med klassekamerater ved hjelp av chattefunksjonen. Lærer Lars Risnes ser på sin skjerm hvor mange riktige svar hun får. Han leser av resultater over tid for å se om hun for eksempel trenger å jobbe mer med brøk eller statistikk, og gir individuell tilbakemelding på noen oppgaver. Riktige svar belønnes med stjerner som trengs for å reise til andre verdener i spillet.

Testes ut i Sverige

Da Steinar Aas som lærerstudent var ute i praksis, slo det han at skolene ofte hadde flott utstyr, men manglet verktøy til bruk i undervisning.

- Lærerne må være litt ildsjeler og bruke tid på å sette seg inn i ressursene. Og man vet jo hvor dårlig tid lærere har i dag, sier Aas.

Etter lærerstudiet tok han master i IKT-støttet læring ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og det var her han begynte å utvikle et dataspill. Med hjelp fra medstudenter – rundt 15 personer har bidratt – og støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge laget de spillet «Enki». Det er laget etter læreplanene i matematikk og engelsk for 5. og 6. klasse og testes nå ut på en håndfull skoler i Norge og Sverige, blant annet på Eiksmarka.

Første nettrollespill

Dataspill er på full fart inn i skolen. Den norskproduserte appen «DragonBox» lærer norske barn algebra med stor suksess. Gyldendals skolespill "Salaby" har over 150 000 brukere. Stadig flere lærere får øynene opp for byggekloss-spillet Minecraft.

Og man kan lære mye av å spille dataspill, mener Vibeke Guttomrsgaard ved Senter for IKT i Utdanningen. Gode dataspill er motiverende og bygget på gode læringsprinsipper fordi spilleren hele tiden må tilegne seg ny kunnskap for å komme videre, mener hun.

- Spill brukt godt kan gi godt faglig utbytte, for eksempel kan man lære avansert algebra på nye måter i «DragonBox». Noen egner seg godt til refleksjon på samme måte som en bok eller film, mens andre egner seg godt til å gjennomføre simuleringer i, sier hun.

På Eiksmarka setter elevene streker mellom engelske spørsmål og svar som hører sammen, de fyller rett riktige spørreord og beregner avstander.:

- Når jeg skriver på tavlen at vi skal spille Enki, jubler elevene, forteller lærer Risnes.

I spillet har innbyggerne gjort seg fullstendig avhengige av en google-basert teknologi. Datamaskinene oversetter språk og gjør alle utregninger for dem. Så bryter plutselig teknologien sammen. Elevene styrer heltene som må hjelpe til.

Enki er det første norske nettrollespillet til bruk i undervisning. Elevene skaper sin egen karakter og gir den navn, bestemmer utseende og støter på klassekameratenes karakterer i den virtuelle verdenen.

Lærer etikk av zombie-spill

Mens mange lærere fortrekker spill laget spesielt for læring, bruker andre «vanlige» dataspill i en ny sammenheng. Guttormsgaard forteller for eksempel om en videregående skole som brukte zombie-spillet «Walking Dead», der spillerne tvinges til å ta moralske valg, i etikkundervisningen. En annen undersøkte om «Assasain's Creed» var historisk korrekt. På en skole rekonstruerte elevene hellige bygninger i byggekloss-spillet «Minecraft».

På Eiksmarka har de spilt «Enki» én gang i uken.

- Jeg ser ikke for meg at det skal erstatte vanlig undervisning, det er et supplement. Du kan ikke ta på linjalen, veie og måle og i engelsk får du ikke den muntlige treningen, sier lærer Lars Risnes.