I disse dager er nyhetssesong i dagligvarebransjen og flere nye produkter finner veien til butikkhyllene.

Blant nyhetene finne man for eksempel sjokoladeplater med Polly peanøtter og Smørbukk, brunost på tube og Grandiosa med ostebunn. Men alt som ser nytt ut er ikke nytt.

Flere gamle produkter kommer i nye forpakninger. Gjerne med litt mindre mengde, men litt høyere pris.

- Følg med

Blant eksemplene på strategien er yoghurt fra Tine. De nye pakningene er 80 gram mindre enn de gamle, men prisen beholdes.

- Det er viktig at forbrukerne følger med, sier regionsdirektør for Forbrukerrådet i Rogaland, Edith Kristin Nøkling. Forbrukerrådet mottar jevnlig med henvendelser som omhandler denne problemstillingen, skriver aftenbladet.no.

- Vi har fri prissetting i bransjen så dette er helt lovlig. Jeg vil likevel råde folk å følge med ved å for eksempel se på mengdepris fremfor enhetspris, sier Nøkling.

Bevisst strategi

Nøkling er klar over at "ny pakke - ny pris" er en bevisst strategi i dagligvarebransjen.

- Man øker prisene ved å redusere mengden i pakkene. For eksempel kan man få 70 gram skinke istedenfor 100 gram som man fikk før, og akkurat nå er det sesong for nyheter så akkurat nå bør forbrukerne være ekstra bevisst, sier hun. Alternativet til "pakkejuks" kan imidlertid kanskje enda verre.

- Det er dyrere priser, sier Nøkling.

Her er noen eksempler på nye forpakninger med samme mat til ny pris fra årets sesong:

Yoghurt: Tine naturell, kirsebær, melon, vanilje, jordbær, skogsbær og flere

Mengde: Før: 500 gram Nå: 420 gram

Forpakning: Omtrent like stor, men med nytt lokk

Pris: Samme som før

Peanøtter: Polly

Mengde: Før: 300 gram Nå: 330 gram

Forpakning: Større

Pris: Økning fra 22,90 til 29,90 (Meny)

Schweppes: Flere typer blant annet Lemon

Mengde: Før: 1,5 liter Nå: 1 liter

Forpakning: Nye flasker med litt annen form

Pris: Samme som før