I 2012 registrerte bomveiselskapene nærmere seks millioner passeringer foretatt av utenlandske kjøretøy som ikke betalte bomavgift.

Bompengekravene for disse passeringene tilsvarte 140,2 millioner kroner, og ble sendt inn til selskapet Euro Parking Collection (EPC), som tar seg av all innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøyer.

To år senere har selskapet klart å kreve inn 105,8 millioner, noe som betyr at utenlandske sjåfører fortsatt skylder staten 34,4 millioner for 2012.

KOMMENTAR: Men jeg er like blid

- Et problem

I Trøndelag unngår også flere utenlandske sjåfører å betale. På veiprosjektene E39, Miljøpakken og E6 Øst utløste utenlandske kjøretøy bompasseringer verdt 10,2 millioner. 3,2 millioner av disse har ikke kommet til rette.

- Dessverre er det et problem at veldig mange av de utenlandske trailerne ikke har bombrikke. Det gjelder for så vidt også utenlandske bilister. Vi har store utgifter som følge av dette, forteller Milian Myraunet, daglig leder i Trøndelag bomveiselskap.

I 2013 ble det sendt over bomkrav for en verdi av 168,2 millioner kroner til EPC. Selskapet regner imidlertid med at det tar rundt ni måneder å kreve inn pengene, og det finnes derfor ikke statistikk for innkrevingen dette året.

Dårlige registre og lav betalingsvilje

Grunnen til at mange utledninger slipper unna, er flere. Daglig leder i EPC, Paul Assarsson, forteller at dårlige registre og manglende betalingsvilje gjør innkrevingen vanskelig.

- Det er et faktum at betalingsviljen ikke er like stor i alle deler av Europa, som den er i Skandinavia. I tillegg er det slik at flere land ikke tillater oss innsyn i kjøretøyregistrene, noe som gjør at vi ikke får informasjon om eieren av kjøretøyet. Flere registre er også mangelfulle og lite oppdaterte, sier Assarsson.

- Men jeg må understreke at det har blitt mye bedre bare de siste årene. Vi er i ferd med å få tilgang til flere og flere land, og andelen penger vi får inn nå er mye større enn tidligere, legger Assarsson til.

Betaler millioner for innkreving

I tillegg til inntektene staten går glipp av, koster det også penger å kreve inn bompengene. Avtalen EPC har med Vegdirektoratet gjør at EPC får beholde 15 prosent av alle pengene de klarer å kreve inn.

Det betyr at staten betalte EPC mellom 15 og 20 millioner kroner i 2012 og 2013 for å kreve inn pengene. De samlede kostnadene utenlandske kjøretøyer uten bombrikke påfører staten beløper seg dermed til rundt 50 millioner kroner.

- Vanskelig å konkurrere

Snikingen skaper også problemer for transportnæringen.

- Når våre utenlandske konkurrenter ikke betaler bompenger, gjør det at vi kommer dårligere ut i konkurransen. Det er vanskelig å snike seg unna for norske lastebilsjåfører, og vi må legge kostnaden for bompasseringer inn i prisen. Hvis en utenlandsk sjåfør da kan snike seg unna, sier det seg selv at det blir vanskelig å konkurrere, sier regionsjef i Norges Lastebileierforbund, Roar Melum.

Han mener at bomavgiftene utgjør en stor del av transportkostnadene.

- Vi kan ta distansen fra Ørland og Trondheim som eksempel. Bom- og ferjesystemet utgjør en ganske stor kostnad for vogntog. Hvis man da velger å kjøre uten brikke, får man gratis ferjetransport og gratis bompassering. Da sparer man en tusenlapp, penger som man kan trekke fra for å skape et bedre tilbud for den man skal frakte for, og dermed vinne oppdraget, sier Melum.

Melum får støtte av bomveisjefen i Trøndelag bomveiselskap.

- Jeg er helt enig med bransjen. Busselskapene er frustrerte, lastebileierne er frustrerte, fordi dagens system skaper skjev konkurranse, sier Myraunet.

Krever obligatorisk bombrikke

Både Myraunet og Melum mener obligatorisk bombrikke er løsningen.

- Hadde vi fått innført en obligatorisk bombrikke, og delt ut bøter til dem som ikke hadde brikke, ville systemet blitt mye mer effektivt. Vi har sett at lignende løsninger i andre europeiske land har fungert bra, forteller Melum

Kommunikasjonsrådgiver i Vegdirektoratet, Beate Ørbeck, forteller at arbeidet med å innføre obligatorisk bombrikke er på vei.

- Det ble vedtatt at vi skal innføre obligatoriske bombrikker for kjøretøy over 3500 kilo i fjor. Nå holder Samferdselsdepartementet på med å utarbeide en forskrift som skal ut på høring. Vi avventer denne, men har foreløpig ikke fått noen dato for når forskriften skal sendes ut på høring, forteller Ørbeck.

Hun vet ikke når den nye forskriften vil tre i kraft, men sier at når forslaget blir sendt ut på høring, vil høringen vare i tre måneder.