- Vi vet at ulykker skjer grunnet sjåføren og biler. Det er viktig med god kjøreopplæring og nyere bilpark for å få sikrere biler, men veien har mye større og viktigere funksjon enn hva det er tradisjon for å snakke om. Det har vært for lite fokus på veiene. Vi vet at mennesker gjør feil, uansett hvor flinke sjåfører de er, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund (NAF).

- Du kan kjøre ansvarlig å møte på noen som er uansvarlig. Du kan også gjøre alt riktig, men få et illebefinnende, fortsetter hun.

Hun mener derfor det må fokuseres mer på veistandarden i samfunnsdebatten når man omtaler årsaker til ulykker, men også at veier bygges ut for å begrense ulykkers omfang.

Diskusjonen hun etterlyser mener hun i større grad har kommet nå, med bakgrunn i at rapportene til ulykkesanalysegruppen til Statens vegvesen er blitt offentlig.

I disse rapportene kommer det frem at forhold ved veiene er vurdert til å være stor betydning for at 20 dødsulykker kunne skje i Midt-Norge fra 2005 til 2013.

ADRESSA PLUSS: Stor grafikk over ulykkene der føret eller veiene kan ha ført til ulykkene

- Koster enormt

Sagedal påpeker at mange ulykker kunne vært unngått hvis det hadde vært prioritert å ruste opp veiene.

- På de beste veiene våre er det nesten ingen døde eller hardt skade, fortsetter hun.

I tillegg til at man da kunne unngått at flere hadde omkommet eller blitt hardt skadd i trafikken, peker Sagedal på at det kunne lønt seg rent samfunnsøkonomisk, fordi ulykker koster samfunnet mye penger.

- Kostnadene ved at noen dør eller blir hjelpetrengende er enorme. Det vil lønne seg å bygge god vei, sier hun.

ADRESSA PLUSS: I 20 dødsulykker kan veiene ha ført til ulykken

Flere billige tiltak

Kommunikasjonssjefen mener at mange av tiltakene som kunne reddet liv nødvendigvis ikke koster mye. Samtidig peker hun på effektive tiltak, som vil koste en god del.

- Hva bør gjøres for å unngå de alvorligste ulykkene?

- Det bør komme fysisk midtdelere og man bør rydde terrenget ved veiene. Det kan være å sprenge en fjellknaus, fjerne tre eller andre fysiske element og lage en myk overgang hvis man havner utfor veien. Det kan være å plante gress som redder liv, sier hun.

Av andre tiltak hun foreslår er det alt fra kutte hekker, male opp gangfelt til å skilte riktig.

For å unngå ulykker der føret er mevirkende årsak peker hun på bedre veivedlikehold.