Alle brøytebiler som er på jobb for Statens vegvesen skal aldri kjøre fortere enn 40 kilometer i timen.

- Flere forsøk

Ved høyere hastigheter blir ikke skjæret liggende nede på veien og det blir liggende igjen en del snø.

- Plogen gir best resultat ved 40 kilometer i timen. Det er påvist gjennom flere forsøk, og produsentene av plogmaterialet anbefaler også dette, sier senioringeniør Kjell Haukeberg ved veiavdelingen i Statens vegvesen Møre og Romsdal.

Han håper alle trafikanter respekterer dette, og tar hensyn til at brøytebilen må kjøre såpass sakte, uansett hvilken vei den befinner seg på.

- Man bør også huske at kjøreforholdene foran brøytebilen er vesentlig dårligere enn det som blir bak plogen. På veier med mange kryss kan det også hende at gjennomsnittsfarten på brøytebilen blir enda lavere enn 40 kilometer i timen, sier Haukeberg.

- Må akseptere det

Entreprenørene skal ha rask frekvens på sin brøyterute for å sikre forutsigbarhet og sikkerhet.

- Det er stor variasjon på hvor gode bilistene er i å kjøre på vinterføre. Derfor er det viktig at brøytebilene overholder sine tidsfrister, forklarer han.

Haukeberg bruker å sammenligne brøyting på vei med brøyting på rullebane på en lufthavn.

- Hvis 150 passasjerer om bord på et fly får beskjed om at det blir forsinkelser på grunn av at rullebanen må bli brøytet, så kan det gå et sukk gjennom kabinen, men alle aksepterer det. Sånn bør det også være når man havner bak en brøytebil på veien. Da får man avfinne seg med at man kommer litt senere til jobb eller kanskje ikke rekker ferja. Det er bedre enn å risikere egen og andres helse, fastslår senioringeniøren.

Han anbefaler at folk heller legger inn noen ekstra minutter de dagene man ser at snøen laver ned.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.