Problemene i SAS den siste uken har ført til at passasjerene velger andre reisemåter for å komme fram dit de skal. SAS har ikke hatt tid til å finregne på tapene sine, men pressetalskvinne Siv Meisingseth sier passasjersvikten og problemene i selskapet har ført til titalls millioner i tapte inntekter for selskapet den siste uken. Om de endrede reisevanene vil få en langvarig effekt, gjenstår å se.

Direktør Bjørn Østbye i Norway Bussekspress gleder seg over økte passasjertall de siste dagene, men er slett ikke sikker på at den nye reisetrenden vil holde seg.

30 prosent økning– Erfaringen vår er vel dessverre at folk glemmer fort og går tilbake til det reisemønsteret de hadde før problemene oppsto, sier direktøren i Norway Bussekspress til NTB.

På de strekningene i Norge hvor SAS flyr alene, har ekspressbusselskapet hatt en økning i trafikken på 30 prosent den siste uken sammenlignet med samme periode i fjor. Dette gjelder strekningene Oslo-Kristiansand, Oslo-Haugesund og Oslo-Mørebyene Kristiansund, Ålesund, Molde, samt Ørsta og Volda. Når det gjelder bussene som går fra Oslo til andre steder i landet, har økningen i trafikken vært på 10 prosent, opplyser direktøren. Selskapet venter også fulle busser til helgen og har satt inn ekstra beredskap.

– Vi har plassgaranti og kan love at alle som vil være med bussen, får plass. Blir en buss full, setter vi opp en ny, sier Østbye.

Ekspressbusselskapet har rundt 40 bussruter spredt fra nord til sør i Norge og frakter 3,5 millioner passasjerer hvert år.

– Merker kjøretFor den kommende helgen opplever NSB en økning i passasjertallet på 20-30 prosent for de togstrekningene som dekker de typiske flyrutestrekningene her i landet. Det gjelder særlig strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger, Oslo-Trondheim og Trondheim-Bodø.

– Fredagens tog er fulle på disse strekningene. Det er noen ledige plasser lørdag, og for søndagen begynner det også å bli fullt nå. Vi merker kjøret, for å si det sånn, sier informasjonssjef Preben Colstrup i NSB til NTB.

NSB opplever også betydelig pågang fra folk som er inne på nettsidene for å bestille togbilletter.

– For å være sikret sitteplass helt fram, anbefaler vi folk å kjøpe billetter før de setter seg på toget. Men det er også fullt mulig å kjøpe billetten på toget, sier Colstrup.

– Trist for bransjenFlyselskapet Norwegian har registrert en betydelig økning i antall reisende siden tirsdag denne uken.

– Flyene våre har vært betydelig fullere enn ellers, og noen steder har vi nok dessverre ikke kunnet hjelpe alle dem som har ønsket å fly med oss, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til NTB.

Hun mener det er for tidlig å si om økningen i passasjertallet vil bli varig. Selskapets tall for passasjertrafikken i januar kommer først 7. februar.

– Selv om vi opplever økt trafikk, er situasjonen vi er oppe i nå trist for bransjen. Ikke minst når vi tenker på at det også var problemer i flytrafikken før jul. Vi prøver å hjelpe passasjerene så godt vi kan. Særlig for næringslivet er det viktig at det hele tiden er selskaper som flyr, sier Ellingsen.