Oppmerkingen av de historiske «sharrow»-symbolene ble ferdig tirsdag.

«Sharrow» er et engelsk ord som består av ordene share og arrow, og symbolet skal vise at syklister kan bruke hele kjørebredden på en bilvei. Dette oppmerkingssymbolet er et vanlig syn i USA, Canada og Australia.

- Ta hensyn

I Norge derimot, er det kun i Levanger du finner disse symbolene per i dag.

- Det er et veiledende symbol som markerer at strekningen også er en sykkelrute. Intensjonen er å gjøre bilistene mer oppmerksom på syklister i kjørebanen, forteller enhetsleder Øyvind Nybakken ved kommunalteknikk ved Levanger kommune.

Det er rett og slett en sterk oppfordring til begge trafikkgrupper at de skal ta hensyn til hverandre, noe som ofte ikke er tilfelle i dagens trafikkbilde.

Får et valg

I løpet av noen dager vil det komme opp skilt om forkjørsvei i Sjøgata, noe som betyr at syklistene slipper å forholde seg til kryssende trafikk fra høyre.

For to år siden planla kommunen en sykkelvei i Sjøgata, men vegvesenet foreslo heller et bredt fortau hvor både syklister og gående kunne bruke.

- Dermed har syklistene et valg. De som er usikre på å sykle i kjørefeltet med bil, kan velge fortauet som er fire-fem meter bredt på det meste, mens de som er tryggere og har mer hastverk kan bruke kjørebanen sammen med bilistene, forklarer Nybakken.

Han mener det er flere positive tiltak som vil få trafikanter til å sette pris på den nye Sjøgata. Det er nytt asfaltdekke, opphøyde gangfelt, ny belysning og «sharrow-oppmerking».

- I sum vil dette være positivt for hele gata. I tiden fremover vil vi informere om «sharrow»-symbolet.

Vil øke sykkelbruk

I tillegg til utbedringen av Sjøgata og Gamle Kongevei, har også kommunen jobbet med gang- og sykkelvei langs Elvebredden.

Målet med alle tre prosjektene er å få økt sykkelbruken, spesielt med tanke på ankomst til den nye ungdomsskolen på Røstad i Levanger. Prislappen på disse prosjektene er rundt 27 millioner kroner.

- Hele Levanger sentrum er lite og trangt. Det er begrensede muligheter for å gjøre store sprell, men det er likevel store muligheter for å redusere bilbruken, understreker Nybakken.

Han viser til at det er mange store arbeidsplasser i sentrum, som sykehuset, høgskolen, videregående skole og shoppingssenter, der sykkelbruk kan bli mer utbredt.

Flere sykkelhus på trappene

Han forteller at de har et ambisiøst mål om at sykkelbruken skal økes vesentlig. Sykehuset Levanger bygger nå sykkelhusparkering til godt over én million. Nybakken synes det er flott at store arbeidsplasser legger til rette for syklende ansatte.

Det er planlagt enda flere sykkelhusparkeringer i sentrum. Det vil gjøre det bedre og lettere å parkere sykkelen sin.

I 2012 ble Levanger tatt opp i det nasjonale sykkelbynettverket, i partnerskap med Statens vegvesen og Nord-Trøndelag fylkeskommune.

Ungdomsskoleelevene har fått ny skolevei gjennom sentrum. De kan velge å sykle på fortau eller bruke kjørebanen. Foto: ØYVIND NYBAKKEN