Tidligere i høst filmet Adresseavisen den saktegående prosessen med å skyve 400 tonn med jernbaneelement over Stjørdalselva. Det tok til sammen to døgn å flytte elementet 50 meter.

Her kan du se en 90 sekunders lang video av arbeidet som tok to døgn

Må møtes på riktig måte

Nå er det knyttet mest spenning til om bruelementene på henholdsvis nord- og sørsida treffer hverandre korrekt, både med tanke på høyde og side.

- Da vi flyttet de første 50 meterne med bru for noen uker siden, ble brua dyttet frem med 2,2 meter i timen. Det planlagte bruskyvet ble ferdigstilt nesten ett døgn raskere enn planlagt. Denne gangen skal det mer til å knappe inn på tidsskjemaet. Det viktigste er jo at brudelene møtes på riktig måte, forklarer John-Ivar Mogseth i en pressemelding. Han er prosjektleder for Jernbaneverkets utbygging av Hell-Værnes.

Skal skyve 850 tonn

Torsdag og fredag denne uka skal den siste stålseksjonen trekkes på plass. Da skal 850 tonn og 65 meter med jernbanebru på nytt skyves ut i elva.

- Vekta av brua er så stor at tyngdekrafta fører til at bruskyvet sørfra kan havne inntil 40 cm lavere enn bruelementene på nordsida. Dette løses ved hjelp av to kiler eller utleggere i stål som kommer først og som tvinger brua i rett høyde og posisjon. Dette er langt fra hverdagskost, selv for en stor byggherre som Jernbaneverket, understreker Mogseth.

Den nye jernbanebrua har ei total lengde på 200 meter og bygges for to jernbanespor. Brua er tegnet av det franske arkitektfirmaet RFR ved arkitekt Jean Francois Blassel.

Brua erstatter den gamle jernbanebrua som ble bygd i 1900.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.