- Brua ble sammenkoblet litt over halv fire fredag. Nå gjenstår det noe jekking og finjustering som vil pågå i helga, sier Knut Korvald, innleid byggleder for jernbaneverket.

Bruelementet på 850 tonn ble skjøvet de siste 60 meter over Stjørdalselva fredag.

Prøveskyv og justeringer

Anleggsarbeiderne hadde et prøveskyv for å løsne bruelementet onsdag, da ble det flyttet rundt 14-15 meter. Torsdag fortsatte skyvet, men ble i 13.00 tiden stoppet for å justere og rigge om. Korvald fortalte til Adresseavisen at dette var planlagt.

- Vi startet skyvet rundt halv 11 i dag, og fortsatte skyvet til det gjensto 70 cm. Deretter ble det justeringer og påsveising av styrestål før siste skyvet inn mot sammenkoplingen. Prosessen gikk som smurt, sier Korvald.

Her kan du se to døgns arbeid på under 90 sekunder

Brukte mye grønnsåpe

Det har blitt brukt store mengder grønnsåpe for å få skyvet til å gå lettere. Dette ble penslet på brubjelkene.

- Det er brukt i underkant av 50 liter grønnsåpe. En god helgevask det altså, sier Tor Brækken, prosjektleder i Norbridge.

Les også: Vil den treffe det andre bruelementet?

Erstatter den gamle brua

Den nye jernbanebrua har en total lengde på 200 meter og bygges for to jernbanespor. Det er det franske arkitektfirmaet RFR ved arkitekt Jean Francois Blassel, som har tegnet brua.

Brua erstatter den gamle jernbanebrua som ble bygd i 1900.

Den nye brua vil ha en prislapp på 156 millioner kroner.

Følg Adresseavisen på Facebook,Instagram og Twitter.

Den nye Jernbanebrua skal stå ferdig i 2017. Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET