Verdens nest største lastefly, amerikanske kongressmedlemmer og en jumbojet fylt med 20 rallybiler. Dette var bare noe av det mest oppsiktsvekkende som landet på Værnes i løpet av 2015.

Bård Tilseth er en av de ivrige flyspotterne på Værnes. Han fikk fotografert flere av de oppsiktsvekkende flyene i året som gikk.

- På sommeren kan det fort bli fire-fem timer ved flyplassen hver kveld, forteller Tilseth.

Størst og først

Flyåret startet med en bokstavelig talt stor overraskelse, da en Antonov An-124 fra Ukraina ankom Værnes 23. januar. Omrking 200 personer hadde møtt opp for å få med seg det spektakulære flyet på 68 meter som kan frakte 150 tonn.

Her kan du se flere bilder fra flygigantens besøk

Med seg hadde lasteflyet fra 1994, som tidligere var verdens største fly, en viktig komponent til oljefeltet Skarvfeltet utenfor Sandnessjøen. Komponenten skulle brukes til å reparere en transformator.

Flyet var også på besøk i 2010. Da skulle de hente en oljerelatert maskindel fra Møre, og ta det med til Angola.

Luftforsvarets drivstofftank

U.S. AirForce stakk innom Værnes i midten av februar, med sin Boeing KC 135R Stratotanker.

Flyet fra 1964 er et såkalt refueling-fly som brukes til å fylle drivstoff på blant annet jagerfly mens de er i lufta.

Den amerikanske kongressen på besøk

Foto: Bård Tilseth

I slutten av mai dukket plutselig den amerikanske kongressmedlemmer opp på Værnes. Flere flyspottere var på plass for å få med seg det høytidelige besøket, og det gikk en stund rykter om at det kunne være USAs utenriksminister, John Kerry.

Dette ble imidlertid fort avvist, og det viste seg at flyet fraktet seks kongressmedlemmer fra det amerikanske underhuset, The House of Representatives, som besøkte Stjørdal.

Flyet har blant annet også vært brukt av USAs førstedame, Michelle Obama, tidligere.

Russisk traver

3. juni kom dette russiske flyet til  Værnes. Flymaskinen, som er av typen Antonov AN 24RV, er fra 1974 og går under kallenavnet Coke hos NATO.

Flytypen ble først brukt i 1959, og over 1000 varianter er laget. De fleste er i dag i bruk i deler av Øst-Europa og Afrika.

Nordlysflyet fra Island

Foto: Bård Tilseth

Det gikk ikke mange dagene fra kongressmedlemmene og russerne dro, til det dukket opp et nytt spennende syn på Værnes.

Icelandair kom i juni til Værnes med sitt nordlysfly for første gang.

Flyet er kjent for sin veldig spesiell utside, men passasjerene får også en unik opplevelse på innsiden. I denne videoen kan du se hvordan det ser ut inni flyets cabin (ekstern lenke).

I bakvendtland

Fly med propellene bak frem er ikke noe som lander hver dag på Værnes. Men 15. juli dukket Piaggio P.180 Avanti opp.

Flyet, som brukes av selskapet Pan Europeenne Air Service, har både såkalte canardvinger og motorer med skyvende propeller.

Det italienske luftforsvaret har vært den største brukeren av flytypen, men også tidligere formel1-fører Ralf Schumacher har eid et slikt fly.

Siste besøk

Et fly som landet i 2015, men som du helt sikkert ikke får se på Værnes igjen, er Blue1 sin Boeing 717.

Selskapet besluttet at alle flyene skal ut av rutetrafikk. Det siste ble satt på bakken i begynnelsen av november. Flyet som landet på Værnes i sommer ble brukt mellom Trondheim og København.

Cruiseturistenes transportmiddel

Cruiseturistene i Trøndelag blir med jevne mellomrom flydd til og fra Værnes, når det er såkalt snuoperasjoner på cruiset, der mange passasjerer går av og nye kommer på.

25. juli ble den første av to store snuoperasjoner gjennomført, og da landet flere Airbus 319/321 og to Boeing 747 fra selskapet Wamos på Værnes.

22. august ankom flere mindre Airbus-fly i forbindelse med den andre snuoperasjonen, men også Iberia sin Airbus A340-600 EC-LEU landet på Værnes. Flyet hadde aldri vært her før, og få fly har lengre kropp enn dette.

- Dette var kanskje det mest spesielle i 2015, i og med at det ikke hadde landet her tidligere, sier Tilseth.

Med seg hadde flyet passasjerer fra Spania, og reiste igjen med passasjerer som var ferdige med ferien.

20 flygende biler

De fleste er vant til å se biler på veien, men i midten av august kom de luftveien til Værnes.

Nærmere 20 Supercars-biler ankom med fly i forbindelse med VM i Rallycross på Hell, deriblant Petter Solbergs Citröen.

- Bilene ble fraktet til Trøndelag med en Boeing 747-400. Normalt tar disse opptil 500 passasjerer, men denne var bygget om for å frakte biler, forteller lufthavnsjef Lasse Bardal.

Militære kuriositeter

2016 nærmer seg, og heller ikke neste år vil forbigå i stillhet på Værnes.

Allerede i månedsskiftet februar-mars arrangeres militærøvelsen Cold Response. Det vil medføre økt trafikk av militære fly i Værnes-området.

- Det vil være mye aktivitet under øvelsen, men det er fremdeles usikkert nøyaktig hva som kommer. Sannsynligvis vil det dukke opp både norske og utenlandske jagerfly, og det vil også bli helikopteraktivitet, forteller informasjonsrådgiver ved Ørland hovedflystasjon, Sigurd Tonning-Olsen.

Også Tilseth har forventningene klare til 2016, og flyspotterne ved Værnes jobber i tillegg med å få på plass en bedre utkikksplattform for de som ønsker å få med seg noe av aktiviteten ved flyplassen.

- Det vil bli snuoperasjoner for cruiseskipene også i 2016, og det sies at det kommer en enda større båt enn i 2015. Det vil bety enda flere turister, og forehåpentligvis enda større fly til Værnes, sier Tilseth.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.