Den nye jernbanebrua mellom Hell og Værnes ble «skjøvet» over Stjørdalselva i fjor høst. Den vil erstatte den gamle jernbanebrua som ble bygd mellom 1898 og 1902.
Forskning i ti år
Nå skal forskerne få bryne seg på den gamle attraksjonen i Stjørdal. Når den gamle brua skal fases bort, blir ett av bruspennene montert på en betongplate på land. Dette vil bli et laboratorium for jernbanebruer, som skal pågå på Hell i ti år. Målet er å utsette brua for så stor belastning at den til slutt kollapser, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.
Mer enn fem hundre jernbanebruer her til lands er bygget før 1930. Mange av dem nærmer seg maksimal levetid. Nå blir dette utsatt for bred forskning og utprøving ved Sintef og NTNU.
Har allerede startet
Doktorgradsstipendiaten Gunnstein T. Frøseth har allerede gjennomført omfattende målinger på ett av bruspennene på Hell-brua.
- Jeg har benyttet anledningen til å måle på brua mens den ennå er i drift. Vi måler tøyninger, akselerasjoner, temperatur og aksellaster for å dokumentere oppførselen og vurdere tilstanden til brua, sier Frøseth til Jernbaneverket.
Denne mannen smører grønnsåpe på brubjelkene
Sveisetabbe kan påvirke levetiden
Han mener det er for tidlig å komme med bastante konklusjoner, men han ser at målingene viser at modifikasjoner på konstruksjonen påvirker levetiden.
- En sveis på feil sted kan absolutt påvirke levetiden. Men her er det ingen fare, sier han.
Til denne brua ble det brukt 50 liter grønnsåpe
- Viktig prosjekt
Den gamle jernbanebrua skal i ilden som forskningsobjekt i lang tid fremover.
- Dette vil gi oss et fantastisk godt forskningsmateriale som vil komme eksisterende og fremtidig konstruksjoner til gode, forteller professor Anders Rönnquist til Jernbaneverket.
Brukte to døgn på å skyve bruelementet 50 meter
- Dette blir et solid og viktig prosjekt for oss som driver med konstruksjoner, sier professoren.
Det samme mener senioringeniør Roar Spets Halstadtrø i Jernbaneverket.
- Det er ytterst givende å følge dette prosjektet. Med dette samarbeidet har Jernbaneverket sikret seg den ypperste kompetansen på området her til lands. Dette prosjektet vil vi få glede av. Det er jeg sikker på, sier han i pressemeldingen.