Den nye jernbanebrua mellom Hell og Værnes ble «skjøvet» over Stjørdalselva i fjor høst. Den vil erstatte den gamle jernbanebrua som ble bygd mellom 1898 og 1902.

Forskning i ti år

Nå skal forskerne få bryne seg på den gamle attraksjonen i Stjørdal. Når den gamle brua skal fases bort, blir ett av bruspennene montert på en betongplate på land. Dette vil bli et laboratorium for jernbanebruer, som skal pågå på Hell i ti år. Målet er å utsette brua for så stor belastning at den til slutt kollapser, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

Mer enn fem hundre jernbanebruer her til lands er bygget før 1930. Mange av dem nærmer seg maksimal levetid. Nå blir dette utsatt for bred forskning og utprøving ved Sintef og NTNU.

Fra nordsiden av den nye jernbanebrua og frem til Værnes blir det bygd bare ett spor. Det skjer i påvente av at det nye landsdekkende signalnettet ERTMS kan tas i bruk.

Har allerede startet

Doktorgradsstipendiaten Gunnstein T. Frøseth har allerede gjennomført omfattende målinger på ett av bruspennene på Hell-brua.

- Jeg har benyttet anledningen til å måle på brua mens den ennå er i drift. Vi måler tøyninger, akselerasjoner, temperatur og aksellaster for å dokumentere oppførselen og vurdere tilstanden til brua, sier Frøseth til Jernbaneverket.

Sveisetabbe kan påvirke levetiden

Han mener det er for tidlig å komme med bastante konklusjoner, men han ser at målingene viser at modifikasjoner på konstruksjonen påvirker levetiden.

- En sveis på feil sted kan absolutt påvirke levetiden. Men her er det ingen fare, sier han.

- Viktig prosjekt

Den gamle jernbanebrua skal i ilden som forskningsobjekt i lang tid fremover.

- Dette vil gi oss et fantastisk godt forskningsmateriale som vil komme eksisterende og fremtidig konstruksjoner til gode, forteller professor Anders Rönnquist til Jernbaneverket.

- Dette blir et solid og viktig prosjekt for oss som driver med konstruksjoner, sier professoren.

Det samme mener senioringeniør Roar Spets Halstadtrø i Jernbaneverket.

- Det er ytterst givende å følge dette prosjektet. Med dette samarbeidet har Jernbaneverket sikret seg den ypperste kompetansen på området her til lands. Dette prosjektet vil vi få glede av. Det er jeg sikker på, sier han i pressemeldingen.

Følg Adresseavisen på Facebook , Instagram og Twitter.

Doktorgradsstipendiat Gunnstein T. Frøseth på feltarbeid. Foto: Stig Herjuaune, Jernbaneverket
Gunnstein T. Frøseth tar doktorgraden på gamle Hell Jernbanebru. Foto: Stig Herjuaune, Jernbaneverket
Jernbaneverkets Roar Spets Halstadtrø (t.v.) i diskusjon med professor Anders Rønnquist (t.h.) på Hell bru. Foto: Stig Herjuaune, Jernbaneverket
Forskningen på Hell bru er allerede offer for stor interesse både ved NTNU, Sintef og i Jernbaneverket. Foto: Stig Herjuaune
Gamle Hell bru måles mens det ennå er drift på brua. Foto: Stig Herjuaune, Jernbaneverket