Fredag skrev Fiborg & Sælleg Maskin AS under på kontrakten som sikrer dem oppdraget til en verdi av 121 millioner kroner med Statens vegvesen. Hensikten med arbeidet er å bedre trafikksikkerheten med midtrekkverk, i tillegg til å sikre fremkommeligheten ved at det blir etablert forbikjøringsfelt.

Betyr mye

Dette er det største oppdraget bedriften har hatt. Medeier og anleggsleder Bjørn Arild Selægg forteller at det er viktig for bedriften å få slike oppdrag.

- Det betyr mye for oss, sier han.

- Vi har hatt en tilsvarende jobb på Mære der kontrakten var på 50 millioner. Dette er erfaringer vi må ha med oss videre. I tillegg sikrer det arbeidsplasser, noe som er veldig viktig for oss.

Bedriften har i dag omkring 25 ansatte.

- De fleste av disse vil nok være med på dette prosjektet, sier Selægg.

Selskapet ble etablert i 2005 som Fiborg Maskin AS. I 2012 gikk Bjørn Arild Sellæg inn som medeier, og selskapet fikk navnet Fiborg og Sellæg Maskin AS.

Selskapet hadde i 2014 et driftsresultat på 1,6 millioner kroner. Året før var resultatet 2,4 millioner. Driftsinntektene i 2014 og 2013 var henholdsvis 88 millioner og 53 millioner kroner.

- Det er helt klart at denne jobben betyr mye for oss økonomisk, og vi satser på at det blir positivt, sier Selægg.

To års bygging

Prosjektet har en byggetid på to år, og skal stå ferdig sommeren 2018. Det skal bygges fem kilometer midtrekkverk på E6 mellom Vassmarka og Ronglan i Levanger.

For å få plass til midtrekkverket blir eksisterende E6 utvidet til 12,5 meter, og det blir forbikjøringsfelt i begge retninger på den aktuelle strekningen. Utvidelsen av E6 vil også føre til at seks eksisterende kulverter og bruer vil utvides.

Byggeleder Gunnleik Hoffmann forteller at veien blir betydelig forbedret når arbeidet er utført.

- Det blir veldig fint, og sikkert, sier han.

- Den største forskjellen blir midtrekkverket. I tillegg blir veien bredere, og den blir belyst. Det er den ikke i dag.

Tar hensyn til lokalbefolkningen

Hvert døgn passerer 8000 kjøretøy på denne strekningen, og det vil bli noen ulemper i byggeperioden. Det blir lagt til rette med hensyn om omkjøringer og støy, men lokalbefolkningen må belage seg på noen følger av arbeidet de neste to årene.

Hoffmann forteller at det blir satt i gang støyregulerende tiltak for å skjerme naboene til arbeidsområdet.

- Vi har måttet støyisolere noen hus som følge av skjerpede støykrav, forteller han.

- Omkjøringen blir lagt innom et boligområde, og spesielt her blir det gjort tiltak. Den sørgående retningen får en enveiskjørt omkjøringsvei, mens nordgående retning vil gå som i dag.

I tillegg til dette skal det også sprenges omkring 100 000 kubikk med fjell.