46 år gamle Idar Jarle Trondseth fra Selbu var på vei til jobb da personbilen han kjørte kolliderte med en stridsvogn på fylkesvei 763 i Snåsa 7. mars i år. Trondseth mistet livet i sammenstøtet med det militære kjøretøyet hvor det satt en vognfører i 20-årene og en vognkommandør i 40-årene. Begge er fra Sør-Norge og tilhører Telemarkbataljonen.

- Etterforskningen til politiet er ferdig, og saken er sendt til meg. Jeg vil avgjøre om det er nødvendig med ytterligere etterforskningskritt i saken, sier politiadvokat Amund Sand ved Trøndelag politidistrikt.

Arbeidskolleger ved Lierne tre i sorg etter at ansatt døde i stridsvognulykke

- Ikke enkel sak

Han vil etter hvert også gjøre en påtalemessig vurdering i saken. Vognføreren er siktet for brudd på veitrafikkloven paragraf 3 som omhandler uaktsomhet. Siktelsen kom automatisk som følge av førerkortbeslaget som ble gjort like i etterkant av hendelsen.

- Det er ikke en enkel sak. Det er alltid en del tekniske rapporter når et større kjøretøy er involvert og det tar tid å få svar, understreker Sand.

Idar Jarle Trondseth fra Selbu omkom i ulykken 7. mars hvor en stridsvogn var involvert.

Nytt avhør av vognfører

Etterforskningsleder i Indre Namdal, Hans-Petter Gjertsås, ved Trøndelag politidistrikt, forteller at ulykkesgruppa til Statens vegvesen nylig leverte rapporten sin.

- Vi har avhørt vitnene som skal avhøres, og lokale lensmannskontor har gjort mer grundige avhør av både vognfører og vognkommandør. De ble avhørt like etter ulykken, mens det ble gjort nye avhør senere i etterforskningen, sier Sand.

Stridsvognen var i Snåsa på grunn av vinterøvelsen Cold Response 2016. Det var et norsk pansret kjøretøy av typen bergepanser (LEO 1 ARV) fra Telemarkbataljonen som var involvert i ulykken.

- Det er ikke avdekket noen tekniske feil ved noen av kjøretøyene. Undersøkelser på stedet viser at asfalten besto av både islagte og bare partier, forklarer Sand.

Politiet er nå ferdig med etterforskningen og saken er sendt til jurist for påtalemessig vurdering.

Ingen så selve ulykken

Det var ingen direkte øyenvitner til selve ulykken, bortsett fra dem som var involvert.

Like etter ulykken kom politiet med uttalelse hvor det sto at føreren av stridsvognen hadde forklart at han mistet kontrollen på kjøretøyet.

- Den siste forklaringen til vognfører er ganske sammenfallende med det første avhøret, men det er litt mer nyansert, sier Sand.

Det vil også komme en fyldig rapport fra Statens havarikommisjon for transport, men det tar gjerne enda lengre tid.

- De får innsyn i alt vi gjør, men de har et annet mandat enn oss, forklarer Sand.

Følg Adresseavisen på  Facebook , Instagram  og  Twitter .