Aksjonen det er snakk om er den eneste amerikanske bakkeoperasjonen på norsk jord under andre verdenskrig, der amerikanske fallskjermsoldater – med kodenavn Rype - opererte i Snåsafjellene senvinteren 1945. Hensikten var jernbanesabotasje mot Nordlandsbanen for å vanskeliggjøre troppetransport og binde opp tyske tropper i Norge mot slutten av krigen.

Monument på Værnes

Minnesmerket som nå er på plass inne på garnisonsområdet på Værnes består av en motor fra et amerikansk B24 Liberator-fly som styrtet på Plukkutjønnfjellet da det skulle droppe flere fallskjermsoldater over Snåsa 6. april 1945. I alt 12 personer omkom i flystyrten. Flymotoren er montert sammen med en stein som nylig ble hentet ned fra det samme fjellet.

- Dette minnesmerket som skal avdukes i dag består av motoren fra dette flyet og skal for fremtiden hedre innsatsen til både de amerikanske soldatene og de lokale motstandsheltene, samt de fra lokalsamfunnet på Snåsa som støttet opp under aksjonene. Ikke minst skal vi i dag minnes de som gav alt og omkom under flystyrten, sa oberst Ebbe Deraas under sin tale under markeringen på Værnes fredag.

Ledet av senere CIA-sjef

Med base på fjellgården Gjevsjø i Snåsa ikke langt fra stedet der flyet styrtet gjennomførte de overlevende amerikanske soldatene sabotasje mot jernbanen. Leder for den amerikanske styrken, som besto av norskamerikanske soldater fra US Army 99th batallion, var major William E. Colby, som senere ble langt mer kjent som leder for CIA.

- Sabotasjeaksjoner fra nordmenn og amerikanere i fellesskap mot norsk jernbane, lyktes med å forstyrre transporten av tyske tropper tilbake til Tyskland, sier Deraas

I farfars spor

I vinter var William Colbys barnebarn, løytnant Arthur Colby, på plass i Norge som soldat i det amerikanske marinekorpsen under den store vinterøvelsen Cold Response 2016. Der oppdaget han et bilde av bestefaren på veggen, nærmest ved en tilfeldighet.

Her kan du se Forsvarets egne bilder fra den store vinterøvelsen Cold Response.

Adresseavisen fikk være med da han senere under øvelsen fikk være med Heimevernet inn i Snåsafjellene og se stedet der flyet styrtet, og der den amerikanske styrken under hans bestefars ledelse hadde sin base. Det var også da forberedelsene til å hente ned to av flymotorene ble gjort

Ga navn til innsatsstyrke

Koblingen til Heimevernet, som har sin hovedbase ved Værnes Garnison, er rett og slett at Heimevernets innsatsstyrke i Midt-Norge har fått navnet sitt, Rype, fra kodenavnet til den amerikanske fallskjermstyrken som deltok i aksjonen i Snåsafjellene.

- Nå er det Innsatsstyrke Rype i HV-12 som stolt bærer navnet og tradisjonene videre. Det norsk-amerikanske samarbeidet er fortsatt meget sterkt tilstede for oss i HV-12.  Hvert år har vi en utveksling med Minnesota national Guard, USMC som har sitt tunge utstyr i de trønderske fjellhallene er på årlige besøk, sa Ebbe Deraas i sin tale i forbindelse med avdukingen.

I tillegg til flymotoren som nå finnes på Værnes planlegger Heimevernet å overlevere den andre flymotoren, som ble berget ned fra fjellet tidligere i år, til Snåsa kommune.

Nils Gjevsjø (85) var 10 år da flyet styrtet. Han husker godt ulykken og de amerikanske soldatene som brukte hjemgården hans som base. Foto: Rune Haarstad, HV-12