Våren 2015 startet Gjensidigestiftelsen og Kystverket kampanjen «Merk skjæret». De ba folk som ferdes mye til sjøs om å sende inn forslag til farlige skjær som burde merkes.

Hundre skjær skal merkes

Åboten grunne ved Tautra i Trondheimsfjorden er ett av hundre skjær som nå har blitt merket på grunn av dette initiativet.

- Vi fikk inn over 1500 forslag og de fleste var reelt farlige skjær. Det å velge ut hundre skjær var en nesten umulig oppgave. Men vi har prøvd å fordele de over hele landet, sier Thor Messel i Kystverket.

De nye merkene som settes opp er laget av et materiale som gir etter ved kollisjon. De gamle merkene i stål har forårsaket flere dødsulykker. Foto: Kystverket/Gjensidige-stiftelsen

Merkene tåler en støyt

Merkearbeidet blir utført via Kystverkets fartøy M/S Ona. Ved hjelp av en liten «boreplattform» borer de seg 70 centimeter ned i grunnfjellet. Deretter monteres de nye stengene.

- Dette er stenger med reflekser som er laget av et komposittmateriale. De gir etter om båter kjører på det. De er også vedlikeholdsfrie og holder i minst hundre år, forteller kaptein Kalmar Knardal på M/S Ona.

Grunnen Åboten ved Tautra kaller han et typisk skvalpeskjær.

- Det er veldig grunt her på fjære sjø og det er umulig å se. Selv om det er litt utenfor leia er det et sted med mye småbåttrafikk, forklarer Knardal.

Åtte farlige skjær i Trøndelag er nå merket som følge av kampanjen.

Her er lenke til et kart som viser alle skjær som er merket, og de som skal merkes langs hele norskekysten.

Fra april i år har Kystverket merket skjær fra Halden i sør til Bodø i nord. Skjæret utenfor Tautra var det siste av de åtte skjærene på trøndelagskysten som ble prioritert i denne kampanjen.

- Sjømerkene redder liv

Gjensidigestiftelsen har finansiert prosjektet med fire millioner kroner.

- Halvparten av alle nordmenn er i en fritidsbåt i løpet av et år. Stakene som settes opp nå er er et tiltak som skal gjøre det tryggere å ferdes på sjøen. Vi gjør ikke dette bare for at forsikringsselskapene skal spare penger. Dette er også en dugnad som kan redde liv. Vi vet at slike merker virker forebyggende, sier Lars Erik Mørk i Gjensidige-stiftelsen.