Alle passasjerene gikk om bord på Norwegians avgang til Alicante fra Værnes klokka 12 torsdag formiddag. Noen flytur ble det imidlertid ikke for de ferieinnstilte passasjerene.

- Vi var inne i flyet kvart på tolv. Vi måtte vente en stund, men fikk lite informasjon om hva det er som skjer. Jeg sjekket Adressa tilfeldigvis, og fikk mer informasjon der enn det som ble gitt oss, sier Hilde Strømsvåg til Adresseavisen.

Adresseavisen har fått tips fra flere andre passasjerer om samme sak.

- Jeg er forbanna, sier Pernille Pettersen.

Les også: - Ikke så mye annet å gjøre enn å krysse fingrene

Ingen mat

- Etter tre timer fikk vi vann, kaffe og te, men vi fikk ikke noen mulighet til å kjøpe mat, sier Strømsvåg.

- Det var flere som prøvde å kjøpe potetgull og lignende til ungene sine, men det fikk de ikke. Jeg synes det er ille at man skal sitte så lenge på et fly der det er mat, men ikke få noe. Det er spesielt ille for barna sin del.

Etter nærmere seks timer ble passasjerene sluppet av flyet.

Les også: Værnes åpnet igjen etter snøkaos

Besetningen hadde jobbet for lenge

- Flyet ble aviset rundt halv fem og vi virket klare til å dra. Vi kjørte ut på rullebanen, men etter en time der kjørte vi inn igjen, sier Pettersen.

- Vi fikk beskjed om at besetningen hadde vært for lenge på jobb til at de kunne ta denne flyvningen, sier Strømsvåg.

Litt etter halv seks gikk passasjerene av flyet. Der måtte de levere fra seg det de hadde kjøpt på tax free, før de fikk utdelt matkuponger og hotellrom.

- Vi sitter på Hell Scandic nå og venter, vi har blitt lovet rom, men det er visst ikke sikkert at de har plass til alle, sier Strømsvåg litt etter klokka 19.

Passasjerene har fått beskjed om at avgangen er utsatt til klokken 08.00 fredag morgen.

Norwegian beklager

Presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norweigan skriver til Adresseavisen i en e-post at de beklager det som har skjedd.

- Det kraftige snøværet gjorde at vi ble forsinket. Da flyet forlot gaten, fikk vi av grunner utenfor vår kontroll ikke lov til å ta av. Etter å ha vært klar til avgang i fre timer, måtte besetningen ha sin lovpålagte hviletid, som er grunnen til at flyet er utsatt til i morgen. Vi beklager situasjonen overfor de berørte passasjerene.

Han skriver videre at de forstår frustrasjonen til passasjerne over mangelen på mat.

- Når man er klare til avgang er det dessverre ikke mulig å få mat fra flyplassen. Vi kan heller ikke starte servering i tilfelle vi plutselig får klarsignal til å lette.

Når det gjelder mangelen på kommunikasjon passasjerer gir uttrykk for, svare Kirchhoff følgende:

- Vi informerer alltid våre passasjerer så godt som mulig når det skjer uregelmessigheter. Vi forstår veldig at passasjerene har opplevd dette som en veldig frustrerende situasjon, men av årsaker utenfor vår kontroll kom vi oss dessverre ikke av gårde.