Klokken 7 i dag tidlig skulle charterselskapet Thomas Cook frakte solhungrige trøndere til Mallorca. Flyet de skulle reise med fikk et sammenstøt med fugler på vei til Værnes, og kunne derfor ikke benyttes.

- Vi fikk beskjed om at det skulle komme ny informasjon klokka 9. Når klokka ble 9, skulle det komme ny informasjon klokka 11, og slik fortsatte det utover dagen, forteller Roar Grande.

Etter hvert ble det klart at det oppsatte flyet ikke kunne benyttes. Torben Andersen, kommunikasjonssjefi Thomas Cook, fortalte tidligere i dag at det måtte hentes et erstatningsfly fra Sverige.

Fryktet avlysning

Grande hadde gledet seg til en ukes ferie i Alcudia, sammen med samboer Laila og barna Emilie og Lasse, og begynte etter hvert å frykte at hele turen kom til å bli avlyst.

Roar Grande og sønnen Lasse skulle egentlig ha reist til Mallorca tidlig tirsdag morgen. Foto: PRIVAT

- Nå har det landet et erstatningsfly, som skal gå klokka 20. Det er jo bra at vi kommer oss avgårde, men litt av gleden over ferien er jo borte når starten blir så dårlig, sier han til Adresseavisen tidlig tirsdag kveld.

Hotellet familien skal bo på ligger en liten time med buss unna flyplassen i Palma.

- Klokka blir vel tre eller fire før vi er i seng, så mye av onsdagen kommer vel til å gå med til å sove. Vi har sittet og diskutert litt hva vi kan ha krav på av kompensasjon. Vi mister jo en hel dag, pluss at det meste av morgendagen også blir ødelagt. Men det får vi ordne opp i når vi kommer hjem, sier Grande.

De har brukt hele dagen i utlandsterminalen, i påvente av avgang.

- Det har vært en meget lang dag, vi har vært innom det meste av flyplassmøbler. Vi har prøvd å både ligge, sitte og stå for å variere litt, men det er jo ingen møbler her som er laget for å tilbringe et halvt døgn i dem, sier Grande.

Nok mat

Regnværet utenfor terminalen gjorde det uansett lite fristende å ta seg en luftetur.

- Vi valgte å ikke forlate utlandsterminalen, siden vi da måtte vært gjennom ny full runde i sikkerhetskontrollen. I tillegg visste vi jo ikke at forsinkelsen kom til å bli så stor.

Grande gir reiseselskapet ros for å ha sørget for godt med mat til de reisende.

- Vi har fått utdelt matbonger tre ganger i løpet av dagen, så sånn sett har vi blitt tatt godt vare på, sier han.

Tidligere i dag fortalte kommunikasjonssjef Torben Andersen i Thomas Cook at selskapet måtte hente et fly fra Sverige som erstatning.

Like over klokken 20 i kveld kunne erstatningsflyet endelig ta av fra rullebanen på Værens med kurs mot Mallorca, 13 time forsinket.

Adresseavisen har ikke fått tak i kommunikasjonssjefen til Thomas Cook etter flyets avgang i kveld.