Etter at det gigantiske stålunderstell ble døpt 21. juni, er det nå klart for å bli tatt i bruk ute på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen.

- Dette er Europas største stålunderstell, og veier 26 000 tonn. Vi har tradisjon for å døpe våre understell, og dette ble døpt «Ægir» da det sto ferdig 21. juni, forteller kommunikasjonssjef for Kværner i Midt-Norge, Tove Strand Trana.

Her har stålunderstellet «Ægir» startet sin reise fra Kværner Verdal til Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Foto: Kenneth Kvande

Stålunderstellet er 140 meter høyt når det blir satt på havbunnen. Det har aldri før vært bygget et så stort understell i Europa, og er det største levert fra verdalsverftet.

- Slepet ble startet søndag formiddag, og da har ikke lenger Kværner Verdal ansvar for det. Jeg tror det er seks båter som følger understellet, og det er forventet å være framme på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen førstkommende onsdag, forteller Tove Strand Trana.

Tung slep. Kenneth Kvande
Stålunderstellet veier 26 000 tonn, og har en høyde på 140 meter når det står på havbunnen. Foto: Tore Thomsen Hegdahl
Her har stålunderstellet «Ægir» startet sin reise fra Kværner Verdal til Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Foto: Tore Thomsen Hegdahl
Her er det Agdenes fyr som er i forgrunnen for slepet. Foto: tor-steinar jorem
Her er slepet utenfor Aaremsanden, ved Rissa. Foto: Øyvind Andersen

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter