Det var på ettermiddagen 27. februar i fjor at de to svenske NH90-helikoptre drev lavtflyging mellom Namsos og Steinkjer. Det bakerste helikopteret kom for langt ned, og lagde et 20 meter langt og halvmeter djupt spor i snøen på innsjøen Gilten. Piloten klarte å dra helikopteret opp igjen, og verken personer eller helikopteret ble skadet. Hendelsen ble ikke allment kjent, men Forsvarets forum gjengir rapporten fra svenske Statens haverikommission (SHK).

Brist i rutinene

I rapporten heter det at tre personer var i helikopteret. Men tross lang flyerfaring for både fartøysjefen og annenpiloten hadde ikke besetningen kunne fly så mye som ønsket og planlagt i forkant av øvelsen. De hadde heller ikke utdannet seg fullt ut på den aktuelle helikoptertypen.

Forsvarets forum skriver at havarikommisjonen påpeker brist i rutinene med tanke på den mangelfulle utdanningen. Både besetning og ledelsen får kritikk.

Les rapporten fra kommisjonen her

Lav fart

Det var på tur ut av øvingsområdet at nestenulykken skjedde. De skulle fly med en høyde på mellom 200 og 1.000 fot. For å unngå kraftledning fløy de over Gilten, men isen var snødekt, og det var få muligheter til å bedømme høyden. Helikoptrene hadde en fart på 35 kilometer i timen da sammenstøtet med isen var et faktum.

Ifølge fagbladet sto helikoptrene i ro i lufta i ti minutter for å sjekke om de hadde fått skader på fartøyet før de fløy tilbake til flyplassen i Namsos. Høydealarmen gikk bare to sekunder før sammenstøtet fordi den var satt til null.

Kommisjonen betegner hendelsen som svært alvorlig.

Les også: Se forsvarets bilder fra Cold Response

Ni konkrete forslag

Til Forsvarets forum sier den erfarne NH-90-pilot – fartøysjef Erik Mikkelsen ved 139 luftving – at svenskene var millimeter fra havari.

– Etter å ha lest havarirapporten er våre analyser at Norge har prosedyrer som ville ha fanget opp noe av det som skjedde med svenskene. For eksempel har vi tydelige krav om instrumentflyging på alle våre maskiner. På den annen side kjenner vi oss igjen i svenskenes utfordringer med få flytimer og få tilgjengelige skrog, sier oberstløytnant Mikkelsen til bladet.

Försvarsmakten skal innen 8. januar svare opp den svenske havarikommisjonens rapport. Kommisjonen har kommet med ni konkrete forslag til forbedring av regelverk og rutiner.