Dypt inne i fjellet er tre pansrede landgangsfartøy av typen AAV-7 parkert i den enorme tomme fjellhallen aller innerst. Tre nye metallmonster brummer inn gjennom gangen. Det er bare så vidt det er plass.

Stridsvogner kommer

Panservognene er av typen AAV-7. AAV står for Amphibious Assault Vehichles – amfibiske angrepsfartøy. Det er de første av de amerikanske marinekorpsets pansrede landgangsfartøy, og skal lagres i de midtnorske lagrene.

Inne i det 30 000 kvadratmeter store lagret i Lånke i Stjørdal er det god plass. I alt 80 trailerlass med materiell er fraktet til det militære kaianlegget ved Hammernesodden i Namdalseid for å skipes tilbake til USA. Inn kommer nytt og tyngre pansret materiell.

Stenger Helltunnelen

De nærmeste dagene skal blant annet store amerikanske M1A1 Abrams-stridsvogner fraktes på E6 og andre trønderske veier. De losses fra det 205 meter lange amerikanske skipet USNS Pfc Dewayne T. Williams på den militære kaien ved Hammernesodden i Namdalseid før det fraktes til

– Vi følger en tøff transportplan. Noen spesialtransporter går på natten. Dette er spesialtransporter med spesielt stor last, så vi håper at det ikke skal by på for store problemer for folk, sier oberst Ebbe Deraas i HV-12. Det er de som håndterer vakt og sikring rundt den gigantiske laste- og transportoperasjonen.

I kveld og i natt stenges blant annet Helltunnelen i to perioder på grunn av lastebilene med de store amerikanske stridsvognene. Deraas sier årsaken er størrelsen på transportene.

Må kjøre omvei

De vel 63 tonn tunge metallmonstrene er nemlig for tunge til å kunne fraktes over Hellbrua over Stjørdalselva. Isteden må lasten fraktes gjennom Helltunnelen og tilbake over Gevingåsen på .

Totalt er det snakk om ca. 600 lastebillass med materiell som fraktes inn og ut av fjellagrene.

- Vi vet at spesialtransportene er utfordrende. Dette er det jeg kaller signaturmateriell som vekker stor oppsikt, men jeg ber også publikum om å vise hensyn, sier Deraas.

Har bred støtte

Utstyret det er snakk om er en del av den amerikanske fremskutte lagringen i Norge. Avtalen om dette ble undertegnet i 2005 og erstatter avtalen som ble inngått i 1981 om forhåndslagring av militærmateriell for å støtte en brigade fra det amerikanske marinekorset som skal komme Norge til hjelp ved en eventuell krig. Den nye avtalen gjør at materiellet i realiteten brukes hvor som helst i verden. Det er blant annet hentet materiell herfra til krigene på Balkan, i Irak og Afghanistan.

LES OGSÅ: Avviser tanks-debatt

Adressa.no har de siste ukene skrevet gjentatte ganger om endringene som foregår med de norsk-amerikanske lagrene i Midt-Norge. Både forsvaret og det amerikanske marinekorpset har bekreftet den storstilte moderniseringen som nå foregår. Store mengder upansrede eller lett pansrede personellkjøretøy skiftes ut med stridsvogner og tyngre pansrede kjøretøy.

Endringene skjer uten at de fleste norske politikerne har vært klar over det. Avtalen med USA har imidlertid bred politisk støtte. Representanter for Arbeiderpartiet og Høyre uttalte sist uke til Adressa.no at det er på tide med en ny debatt om avtalen med USA.

Kaptein Ola Gilberg (til v), fra FLO er hulesjef på Frigården i Stjørdal. Her sammen med kapteinløytnant Rolf Ytterstad og major Lars Jørgen Utne i hallen som nå er tom men som etterhvert skal romme amerikanske stridsvogner og panserkjøretøy. Foto: FRANK CADAMARTERI
Amfibiske giganter. Amerikanske AAV-7 - amphibious assault vehicles - i fjellet i Lånke. Foto: FRANK CADAMARTERI
God plass. I alt 80 trailerlass med utstyr er kjørt ut fra lagret i Stjørdal. Nå skal hallene fylles med nye kjøretøy og nytt utstyr. Foto: FRANK CADAMARTERI
Bagasjetag. Utstyret er nøye merket og listeført for å komme frem til riktig sted. Foto: FRANK CADAMARTERI