Tre menn og én kvinne døde etter at en turistbuss kjørte av veien på E6 i Namsskogan 29. juli. De var alle sveitsiske statsborgere.

Avdelingsdirektør Rolf Mellum i veiavdelingen hos Statens havarikommisjon for transport forteller at det fortsatt gjenstår en god del arbeid før det foreligger en rapport.

- Det gjenstår trolig en del intervju med fører og de involverte. Behovet for dette vurderes fortløpende etter hvert som vi gjør funn i våre undersøkelser, forteller han til adressa.no.

- Fordeler ikke skyld

Han forteller at deres mandat er å gjøre en sikkerhetsundersøkelse hvor formålet er å hindre at lignende ulykker skjer igjen.

- Vi fordeler ingen skyld, men leter etter tiltak som kan forbedre sikkerheten enten på vei, kjøretøy eller de som er ansvarlig for turen, forklarer han.

En av de viktigste momentene, både for politiet og havarikommisjonen, er å finne ut hvilken hastighet bussen hadde da den kjørte av veien. Det er fra før kjent at den vinglet like før hendelsen.

- Det skal finnes god data på hastigheten som kan tas ut av kjøretøyet. Denne informasjonen er tilgjengelig for inspektørene. Det er også en del styringsenheter i bussen som inneholder teknisk data som kan gi relevant informasjon, sier Mellum, uten å ville avsløre hva dataene viste.

Flere manglet belte

Et annet viktig spørsmål er å finne ut hvem av passasjerene som hadde sikkerhetsbelte. Det er kjent at det var flere av passasjerene som satt med sikkerhetsbelte, og noen som ikke gjorde det.

- Vi vet at det var noen av dem som omkom som ikke hadde sikkerhetsbelte på seg. Det var noen som ble kastet ut av bussen og det fikk konsekvenser for skadeomfanget. Jeg ønsker ikke å kommentere om alle som døde hadde belte. Det er foreløpig ingenting som tyder på at beltene ble slitt i stykker, sier han.

I utgangspunktet har havarikommisjonen tolv måneder på seg til å undersøke sikkerhetsaspektet, men Mellum tror de skal være ferdige før den tid.

- Det kommer an på hva vi finner underveis. Det kan ta lengre tid hvis noe spesielt dukker opp.

Hadde flere roller

Etterforskningsleder Kjetil Ravlo i Nord-Trøndelag politidistrikt opplyser at etterforskningen pågår for fullt fremdeles.

- Det er fortsatt mer informasjon som vi må få inn, sier han, og antyder at det først kan komme nye momenter i saken rundt 1. oktober.

Han understreker at saken har en svært alvorlig karakter og dermed er det grundige undersøkelser som må ligge til grunn for etterforskningen. Tidligere har Adresseavisen skrevet at den tyske sjåføren til Eurobus var både guide og reiseleder, i tillegg til å ha ansvaret for selve kjøringen.

- Vi må undersøke hvor mange roller bussjåføren hadde, og om det hadde betydning for utfallet av ulykken, sier han.

Kan bli flere avhør

Den tyske sjåføren er fortsatt siktet for brudd på veitrafikklovens paragraf 3 som omhandler uaktsomhet. Siktelsen kan bli utvidet til å gjelde andre paragrafer.

- Vi har ikke hatt flere avhør av sjåføren, men det er fortsatt aktuelt, sier Kyllo.

Politiet har fremdeles ikke funnet noen feil ved bussen som kan forklare ulykken, men de venter på flere rapporter. Det er ikke mistanke om påvirkning av noe slag hos sjåføren.

- Når det gjelder farten kan vi ikke si noe før vi har fått endelig svar på den tekniske rapporten. Saken prioriteres så høyt vi har mulighet til, sier han.

Ulykken skjedde i Namsskogan kommune 29. juli. Foto: leif arne holme
Bussen fikk store skader, og fire personer døde etter ulykken. Foto: leif arne holme