I dag morges tok det første grønne og hvite flyet av fra Værnes med kurs for Molde.

– Dette er utrolig bra, sier Svein Roar Myhr.

Sammen med kollega Jan Erik Myrvold og en rekke andre kolleger fra Kværner Verdal er han på vei til Aukra. Begge er glade for å spare tid på reisingen.

To ganger daglig

– Vi kommer til å spare mye tid. Tidligere kunne vi bruke inntil 7–8 timer. Da måtte vi fly via Gardermoen. Var vi uheldige måtte vi vente flere steder på fly, sier Myrvold idet de to sjekker inn og begir seg ut på flysiden til den ventende Dash 8 Q400-maskinen for den 45 minutter lange flyturen.

Widerøe starter opp ruten etter Krohn Air, eid og styrt av gründer Claus Krohn (81), gikk konkurs og måtte legge ned virksomheten sist vinter. Ruten skal flys med to ganger daglig rundturer mandag til torsdag og en daglig rundtur fredag. Den skal normalt flys med Dash 8–300 med 50 seter.

Widerøe-direktør Lars Kobberstad, som sto for den offisielle snorklippingen, sier han ikke er i slike ruteåpninger som dette er noe av det morsomste han gjør. Han peker på behovene som oljebransjen og fiskeri- og oppdrettsbransjen har når det gjelder Widerøes virksomhet

– Vi er kystens selskap. Det er vanskelig å ikke være det i Norge, men de som driver med fisk og olje, og deres underleverandører er viktige kunder for oss, sier Kobberstad.

- Viktig for næringslivet

Leder for Luftfartsforum Trøndelag, Arne Braut (Sp) peker på at en slik rute styrker Værnes som sentral flyplass.

– Denne ruten er viktig i et rent kommunikasjonspolitisk sammenheng. En forbindelse til Molde er viktig for næringslivet. Det handler for eksempel om Aukra og Ormen Lange, og for det offentlige, siden Statens vegvesen har hovedkontor for Midt-Norge der, sier Braut.

Han trekker også frem forbindelsene til de mindre flyplassene rundt omkring i landet, som Widerøe er den viktigste aktøren på, som viktige for næringslivet og mindre samfunn i store deler av landet.

Her blir Jan Erik Myrvold og Svein Roar Myhr sjekket inn hos Widerøe. De er svært fornøyde med en direkterute til Molde. Foto: FRANK CADAMARTERI