Det fastslår leder i Vegforum Trøndelag, Merete Storødegård. NHO-direktøren sier det finnes bred støtte for prosjektet i trøndersk næringsliv og viser til at det er viktig med klare signaler om at dette er nødvendig. Når hun i dag møter samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på vegforums årlige konferanse, håper hun å nå frem med beskjeden

- Folk andre steder i Europa ville ledd av oss om de hørte om denne diskusjonen, sier Storødegård.

Støtter E6 sør

Sammen med stjørdalsordfører Ivar Vigdenes (Sp) og Terje Granmo (Ap) påpeker hun at de ikke ser noen motsetning mellom et slikt prosjekt og satsingen på E6 sør for Trondheim. Nye krav gjør nemlig at Statens vegvesen må bygge doble tunnelløp. Midler til dette er satt av og planleggingen er allerede i gang. Når de bygges gjenstår bare noen korte strekninger med tofeltsvei.

- Det er felles enighet i Trøndelag om at det skal satses på E6 sør for Trondheim og jernbane mellom Trondheim og Steinkjer, sier Granmo.

- Men dette handler også om tilgangen til Værnes for nesten hele Sør-Trøndelag og om tilgangen til landsdelshovedstaden for hele Nord-Trøndelag, sier Vigdenes.

- Noe må gjøres

Malvikordføreren sier et er klart og tydelig krav om at noe må gjøres med E6 fra folk i Malvik. En eller flere ganger i uken kommer det klager på trafikk til kommunen på at dagens E6 stenges og trafikken omdirigeres til gamleveien. Han sier det stadig skaper farlige situasjoner i boligfelt og langs veien, som ikke er dimensjonert for trafikken. Med en firefeltsløsning kunne en retning stenges f.eks. ved ulykker og vedlikehold og trafikken gå i det andre sporet.

- Om vi ikke greier å samle oss så havner disse veipengene isteden på det sentrale Østlandet eller f.eks. i Rogaland, sier Granmo.

Trenger bompenger

For å få til firefeltsvei hele veien vil det være nødvendig å videreføre bompenger på veistrekningen i ca. fem år. Andelen bompengefinansiering er likevel relativt lav.

Granmo sier den sørtrønderske motstanden mot å si ja til prosjektet også delvis henger sammen med et ønske om å bruke bompenger fra E6 i finansiering av miljøpakken i Trondheim.

- For meg er det helt feil å bruke ytterligere penger fra dette som er et regionalt bompengeprosjekt til et rent trondheimsprosjekt, sier Granmo.

Han får støtte av både Vigdenes og Storødegård, som peker på at E6 er selve livsnerven for midtnorsk næringsliv. De peker på beregningene som er gjort om trafikkøkning på strekningen og de problemene det gir. Økningen vil være eksplosiv om bommen fjernes uten at veien er utvidet.

- Dette er en helt opplagt sak. Næringslivet er helt klare på at dette trengs, sier Storødegård.