Drivstoffet er laget av brukt frityrolje og hentet fra utlandet.

I årene fremover håper flyselskapene, Avinor og norske miljøorganisasjoner at det skal la seg gjøre å erstatte tradisjonelt flydrivstoff med biodrivstoff produsert fra avfallsprodukter i norsk skogindustri.

Vanlig rutefly

– Det er en utfordring å kunne skaffe bærekraftig biodrivstoff, men beregninger som er gjort av miljøstiftelsen Zero viser at det er snakk om en enorm reduksjon av utslippene selv nå, sier lufthavndirektør Lasse Bardal ved Trondheim lufthavn.

Dagens flyavganger er de første her i landet som blir fløyet med denne typen drivstoff. Informasjonssjef Knut Morten Johansen i Sas understreker at det er snakk om regulære flyruter, ikke testflyging.

Enkelt grep

– Motorene på alle våre fly er sertifiserte på at de er klare for det, så dette er det endelige beviset at vi er klare for en slik overgang, sier Johansen.

–Hvorfor er ikke dette gjort tidligere, om dere har vært klare for det?

–Det er ikke tilstrekkelig med denne typen drivstoff tilgjengelig. Det er også behov for en kommersialisering rundt dette for å få ned prisen på drivstoffet. Det koster 2–3 ganger mer enn vanlig drivstoff, sier Johansen.

Flyr samtidig

Han understreker at det er et mål både for Sas og for bransjen for øvrig at luftfarten skal bli mer bærekraftig. I dag regner man med at luftfart står for 2,3 prosent av de totale utslippene av blant annet Co2 i Norge.

Tidligere har blant annet KLM, Finnair og Virgin fløyet demonstrasjonsturer og rutetrafikk med biodrivstoff. Sas' hovedkonkurrent Norwegian gjør også sin første flight med biodrivstoff i ettermiddag. Det skjer når flight nummer DY631 tar av fra Bergen på vei mot Oslo fem minutter etter Sas' avgang fra Værnes. Etter at begge flyene er fremme på Gardermoen er det lagt opp til en pressekonferanse der både samferdselsminisminister Ketil Solvik-Olsen og klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft deltar sammen med representanter for flyselskapene, Avinor og miljøstiftelsen Zero Det er også de to sistnevnte som har tatt initiativ til miljø-flygingene.

Skogsavfall

– Folk kommer til å fly også i et fremtidig lavutslippssamfunn, så vi er avhengige av å finne gode og fornybare løsninger som kan erstatte fossilt drivstoff, og det eneste reelle alternativet per i dag er biodrivstoff, sier leder av ZERO, Marius Holm i en pressemelding. Han tar til orde for en ordning med differensiering av landingsavgiftene, slik at det skapes etterspørsel etter fornybart drivstoff.

Drivstoffet som nå skal benyttes under flyvningene er en blanding av 48 prosent bærekraftig biojetdrivstoff basert på brukt frityrolje, og 52 prosent konvensjonell jetparafin. Lasse Bardal i Avinor viser til at det lenge har vært diskutert miljøvennlig drivstoff laget av tang, tare eller alger. Han sier dette fortsatt ligger langt frem, men sier en enklere løsning kan være avfallsprodukter fra skogindustrien.

–I dag er dette noe som i stor grad etterlates i skogen eller går til spille. Det kan også være snakk om skog av så dårlig kvalitet at det ikke egner seg for andre ting. I det hele tatt er dette snakk om biomasse som ikke konkurrerer ut andre nytteplanter på matjord, sier Bardal.

Har alt klart. Kvart over fire tar Sas av fra Værnes med biodrivstoff på tankene. Konkurrenten Norwegian starter fem minutter senere fra Stavanger. Begge er regulære ruteflyginger. Foto: FRANK CADAMARTERI