Denne uka lanserer studentene sin egen lærebok, «Spesialpedagogisk entré».

Ifølge høyskolelektor Endre Kanestrøm er det en selvpåført murstein av en bok med et innhold preget av kjente tema fra norsk skole- og utdanningspolitikk; en bok der studentene er blitt utfordret til meningsskaping og kritisk refleksjon.

– Til vanlig er det professorer og andre med akademisk rang som forfatter studentenes lærebøker. Høgskolen i Nord-Trøndelag går motsatt vei og utfordrer egne studenter som forfattere, sier Kanestrøm.

Voldsomt engasjement

Sammen med kollega Eldar Taraldsen har han tilrettelagt en arbeidsmodell der studentene, alle som én, fortløpende har fått oppgaver der de med varierte virkemidler må presentere ulikt fordypingsarbeid for sine medstudenter.

– Modellen legger opp til at alle må være aktører og dokumentere sin egen læringsreise, både muntlig og skriftlig, fremholder de to høyskolelektorene. De fremholder at studentene har vist et engasjement utover det som man kunne forvente.

– Forløser kreativitet

– Alle oppgaver er fullført. Ingen studenter har sluttet. Studiet kan skilte med påfallende lite fravær, oppsummerer Kanestrøm.

– Med utstrakt bruk av studentaktive arbeidsmodeller har vi lyktes med å forløse ungdommelig kreativitet, påpeker Taraldsen

– Vår hypotese er at studentenes fordomsfrie inngang med ungdommelig pågangsmot er en uforløst ressurs, utdyper Kanestrøm.

Tverrfaglig samarbeid

Studenter fra kunst og håndverk har illustrert boka. Prosjektet har også et samarbeid med musikkstudiet. Skolens bibliotek har vært aktiv medvirkende ved å bistå studentene i arbeidet med variert kildebruk.

Endre Kanestrøm opplyser at alle studenter skal presentere, belyse, problematisere og utfordre aktuelle tema i plenum. Eksamensoppgaven har en helt spesiell innretning ved at studentene skal lage en rapport på inntil seks sider der de utfordres til å ta et tilbakeblikk på egen faglig og personlig utvikling innen det spesialpedagogiske arbeidsområdet.

– Målsettingen er at studentene skal bli aktører i sine egne utdanningsløp, utvikle et kritisk blikk på utviklingen og danne seg en mening om hva som er god spesialpedagogikk for dem som de i sin lærergjerning skal betjene, oppsummer Endre Kanestrøm.

Krevende og spennende

32 studenter står som forfattere av boka som onsdag kom rykende fersk fra trykkeriet i Danmark.

– Det har vært et spennende prosjekt. Med et slikt opplegg blir det til at man tar et større ansvar selv for undervisningen. Dessuten stilles det sore krav til innhenting av informasjon og kvalitetssikring, sier student Ida Aunan Ulvik.

Blant de andre studentene som sier seg enig er Peder Midtsand Andersen.

– Stoffet skal publiseres. Da blir det mer alvor. Utfordringene blir større. En legger mer sjel i arbeidet, sier han.