- Trafikklysene i Namsskogan er helt på jordet, skriver yrkessjåfør Karl Bakken i en e-post til adressa.no. Da avisa kontakter ham forteller han at trafikklysene ved jernbaneundergangen i Namsskogan «tuller» med ham ved hver passering.

- Jeg stopper for rødt lys, og når det blir grønt begynner jeg å kjøre. Men etter fire-fem meter blir det rødt lys igjen. Så jeg må stoppe og vente på grønt. Det blir det, og jeg begynner å kjøre. Men jeg rekker bare å kjøre noen få meter før det blir rødt igjen, sier Bakken.

Han frekventerer denne ruta en gang i uka. Kommer han fra nord, går det greit med lysene, men han mener at det ikke fungerer godt nok fra sør. Søndag filmet han lysanlegget når han kom frem til stedet. Datoen i videoen øverst i artikkelen til opplysning innstilt feil.

Har du opplevd lignende i trafikken? Kontakt adressa.no på webred@adresseavisen.no

- Trafikkfarlig vei

Han har varslet både Statens vegvesen og politiet i Nord-Trøndelag om saken, første gang i oktober i fjor, og sist i forrige uke.

- Jeg har snakket med dem flere ganger og de påstår at alt er i skjønneste orden. Det er det ikke. Det er sikkert en sensor som regulerer lysene, men den må være satt opp feil, sier han.

I tillegg opplever han at det blir grønt lys i motsatt retning før han rekker å komme seg ut av jernbaneundergangen.

- Hadde det kommet noen i motsatt retning hadde jeg blitt påkjørt i undergangen. En dag går det menneskeliv der, sier han.

Følg adressa.no på Facebook her

- Kjører for sent

Per Espen Knudsen, avdelingsingeniør på plan- og trafikkseksjonen i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag, sier at tidsintervallene på lysanlegget på det aktuelle stedet er som de skal være.

- Slik det ser ut for meg begynner sjåføren å kjøre for sent og har for lav hastighet. Kjøretøyet står også litt langt bak, men det kan være vanskelig å se stopplinjen når det er snø. Men om man ikke ser stopplinjen, kan man kjøre helt fram til signalanlegget, sier Knudsen.

Han opplyser at vegvesenet ikke har fått andre meldinger om at lysanlegget skaper problemer for trafikantene.

- Det er et sim-kort i alle anlegg som varsler vegkontoret om det er noe feil. Vi har ikke fått noen feilkoder fra dette lyskrysset, sier Knudsen.

- Vær på hugget

Han opplyser at det er en radar på stengene i lyskrysset, i tillegg til detektorsløyfer i bakken, som reagerer når det kommer kjøretøy mot krysset. Radaren er avhengig av normal kjøring, og om et kjøretøy blir stående unormalt lenge på grønt, vil det bli rødt igjen.

- Man må kjøre når det blir grønt, være litt på hugget. Det er klart at man skal vise aktsomhet i trafikken, men er det klart, så kjører man.

Veien ved jernbaneundergangen var tidligere til bekymring for beboerne i området. Folk følte seg ifølge Knudsen utrygge og det var flere nesten-ulykker der.

- Når vi satte opp lysanlegget, ble det veldig godt mottatt av folk i området. Det har ikke vært noen hendelser der siden.

Karl Bakken er yrkessjåfør og passerer jernbaneundergangen i Namsskogan en gang i uka. Foto: Privat